Městům na trase takzvané silnice smrti to vzkázal premiér Petr Nečas (ODS).

Reagoval tím na společnou výzvu starostů a primátorů, kteří ho v listopadu dopisem požádali o dokončení R7. K podpisu se jako jeden z prvních připojil i slánský starosta Ivo Rubík.

Ministerstvo dopravy podle Nečase prověří možnost alespoň dílčího rozšíření silnice o třetí pruh. Místostarostka Loun Edita Hořejší (ODS) označila odpověď premiéra za nekonkrétní.

První úsek R7 z Ruzyně k Makotřasům se otevřel už v roce 1964, stavba od té doby ale postupovala jen pomalu.

Okolo Prahy je hotových 18 kilometrů, které už jsou v poměrně špatném stavu, teď se staví v okolí Chomutova. Mezi tím jsou ale na 60 kilometrech čtyřpruhové silnice už jen dva krátké úseky.

Velká část silnice je přitom stavěna jako polovina rychlostní silnice, aby bylo možné druhý pár pruhů celkem levně přistavět. ŘSD navíc vloni zrušilo tendry na projektovou dokumentaci k dostavbě dalších částí.

„Je mi líto, že Vám nemohu podat příznivější zprávu," napsal Nečas starostům. Naznačil jim sice možnost, že by se peníze našly v evropských fondech na období 20142020, ale jejich přidělení také ani neslíbil. Nabízí alespoň improvizované řešení.

„Ministerstvo dopravy prověří možnost zvýšit kapacitu dočasnými a finančně méně náročnými úpravami s uspořádáním do takzvaného trojpruhu " uvedl Nečas.

Peníze se podle něj vbrzku nenajdou ani na další dopravní problém, který s R7 souvisí obchvat nedaleké Velemyšlevsi na Lounsku. Navíc potvrdil, že R7 se dotkne změna kategorií dálnic, která ji zařadí až do třetí nejlepší kategorie českých silničních tahů. Na nich se bude smět jezdit rychlostí maximálně 110 kilometrů za hodinu.

„Je to velice smutné, že na takovéto stavby stát peníze nemá. Tady u Slaného ale umírají skuteční lidé a není jich málo. Určitě by stálo za to, aby vláda ještě zvážila, kam investovat," řekl Jindřich Suchopárek ze Slaného.

Listopadový dopis poslali Sněmovně, Senátu i vládě kromě slánského také starostové Loun, Postoloprt, Žatce a primátoři Mostu a Chomutova. Žádali urychlenou dostavbu silnice I/7 na čtyřproudou R7 komunikaci a přidělení peněz na už vyprojektované úseky.

Vyzdvihli také vliv dostavby čtyřproudých úseků na bezpečnost silničního provozu a vazbu na Prahu, která je pro nedaleká města potřebná.

Lounskou místostarostku Nečasova reakce příliš nepotěšila.

„Odpověď nám přijde dost nekonkrétní, budeme proto zvát ministra dopravy, aby nám to ještě vysvětlil," řekla novinářům. Rozestavěný úsek mezi Chomutovem a sjezdem na Velemyšleves bude dlouhý 15,8 kilometru a bude zřejmě nadlouho posledním, který se na R7 řidičům otevře.

Podle ŘSD se má otevřít v září 2013. Napojí se na už hotových 6,3 kilometru u průmyslové zóny Triangle a hotovou silnici k hranicím s Německem. Celkem má stavba stát asi 4,5 miliardy korun.

Podle statistik policie je úsek silnice mezi Slaným a Chomutovem jedním z nejnebezpečnějších v Česku. Za poslední rok na R7 zemřelo pět lidí a několik dalších se vážně zranilo. V roce 2008 tam při srážce mikrobusu a osobního a nákladního auta u Panenského Týnce zemřelo osm lidí.