V dubnu bude v nočních hodinách nad Kladnem uskutečněno celkem 12 vzletů a přistání, ve dne pak 112. V květnu musí Kladeňáci počítat se 16 nočními vzlety a přistáními, přičemž během dne se jich uskuteční 125. V červnu pak bude nočních vzletů a přistání nad Kladnem nejvíce, a to 28, přičemž ve dne se nad největším středočeským městem vznesou letadla stošedesátkrát.

„Směr provozu – odlet směr Praha nebo Kladno – je závislý na aktuálních meteorologických podmínkách, především na větru. Preferovaný směr je ale přistání od Prahy a vzlet na Kladno,“ uvedla Hana van der Hoeven, mluvčí společnosti Letiště Praha.

Za nejdotčenější části Kladna lze považovat jeho východní až severovýchodní okraj, který se nachází buď přímo na ose vedlejší dráhy, což je Švermov a východ Kročehlav. Průměrná hluková zátěž bude ve směru k západní/severozápadní části Kladna klesat. To se týká Rozdělova.

Minimalizace hlukové zátěže

„Z hlediska dlouhodobé meteorologické statistiky lze očekávat, že v cca 70 až 80 procentech případů se nad Kladnem budou vyskytovat vzlety. Průměrná letová výška vzlétajících letadel nad oblastí Kladna činí 1,5 km nad terénem, v případě přistávajících letadel cca 600 až 700 metrů nad terénem. Hluková kalkulace na základě těchto provozních predikcí nepředpokládá překročení hygienického limitu hluku z leteckého provozu za hranicí ochranného hlukového pásma, které končí na úrovní Dobrovíze. V oblasti Kladna tomu je tomu také tak, a to dokonce se značnou rezervou,“ uvedla mluvčí letiště.

Rekonstrukce pěší zóny v Kladně je v plném proudu.
OBRAZEM: Rekonstrukce pěší zóny v Kladně je v plném proudu

K minimalizaci hlukové zátěže hustě osídlených oblastí je podle mluvčí proto snaha směřovat stavební úpravy mimo letní měsíce s nejvyšší hustotou provozu.

Úpravy kvůli nové legislativě

„Kvůli technologickým podmínkám staveb a s přihlédnutím k tomu, že dráha není plně vybavena pro provoz za nízké dohlednosti, jsou jaro a brzké léto jediným obdobím, kdy je možné údržbu provádět,“ vysvětlila Hana van der Hoeven.

Na hlavní ruzyňské vzletové dráze nyní probíhá úprava kabelovodu pro světelné zabezpečovací zařízení a terénní úpravy. V bezprostředním okolí dráhy pak rekonstrukce povrchu výjezdu z dráhy, výměna zálivek vozovky a další údržbové práce.

Policejní honička skončila pro ujíždějícího řidiče neblaze, auto shořelo.
Policejní honička skončila pro ujíždějícího řidiče neblaze, auto shořelo

Mnohé úpravy souvisí zejména s novou legislativou Evropské agentury pro bezpečnost letectví. V této souvislosti se obdobným uzávěrám Letiště Praha nevyhne ani v některých příštích letech.

„Za dočasné zhoršení hlukové situace se předem omlouváme. V podobných případech nemá bohužel Letiště Praha jinou možnost. Situaci vyřeší až výstavba paralelní dráhy, která v takových případech převezme veškerý letecký provoz,“ uzavřela mluvčí.