Jak prezident uvedl, rozhodovat mají odborníci. "Nádražích budov máme po republice tisíce. Já si netroufám tvrdit, zda by se kladenské nádraží mělo bourat či nikoli. O tom by měli rozhodovat odborníci, kteří jsou specialisty na posuzování historického stavu budov," uvedl Petr Pavel.
"Pokud je skutečně kladenské nádraží památkou, tak by mělo být zachováno. Jestli není, musíme tuto skutečnost přijmout, pokud nemáme dostatek peněz, abychom zachránili všechny staré budovy. Staré věci odchází, nové přichází," uzavřel prezident.
Správa železnic jako investor modernizace železniční trati Kladno – Praha rozhodla v únoru o tom, že budovu hlavního nádraží v Kladně-Kročehlavech pro její špatný stav zbourá a nahradí moderní stavbou. Kladeňáci přesto chtějí nádraží z roku 1871 zachránit. Vznikla kvůli tomu i petice, na které je více než tisícovka podpisů. Odpůrci demolice jednají i s ministerstvem kultury a pro nádraží chtějí získat památkovou ochranu. Demoliční výměr zatím vydán nebyl.
„Je potřeba posuzovat hodnotu nádražní budovy v celém kontextu, jelikož je součástí někdejší Buštěhradské dráhy. Osobně si myslím, že je to aspekt, který v debatě chybí,“ vysvětluje svůj postoj kladenská opoziční zastupitelka, architektka Anna Gamanová.
Kladeňáci, starousedlíci i milovníci historie budou za záchranu nejen této stavby bojovat, nicméně z pohledu investora je prvořadé, aby i v dalších desetiletích kladenské hlavní nádraží splňovalo především funkčnost a nároky, které jsou kladeny na provoz železnice 21. století a v neposlední řadě, aby projekt byl i finančně únosný.
Správa železnic argumentuje tím, že potřebuje moderní způsob odbavení a historická budova je v horším stavu, než čekali. "Po odborném posouzení proto bylo vybráno efektivnější řešení v podobě novostavby, která bude lépe situovaná a nabídne cestujícím moderní multifunkční prostor," vysvětlil ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Podívejte se do galerie, jak by mělo nádráží v budoucnu vypadat:
Fotogalerie: Kladenské nádraží a jeho příští podoba
S názorem investora souhlasí i kladenská radnice. „Když se ukázal skutečný stav původní budovy, rozhodli jsme se s kolegy ve vedení města jednoznačně podpořit nové, funkční řešení s nižší energetickou náročností. Předložená studie z našeho pohledu vypadá velice dobře,“ řekl kladenský primátor Milan Volf s tím, že naplňuje podmínku města, aby nová budova měla co nejvyšší architektonickou kvalitu a odpovídala moderním požadavkům.
Správa železnic nyní naváže na koncepční studii od studia Jakub Cigler Architekti přípravou projektové dokumentace. Následovat bude soutěž na zhotovitele stavebních prací.