Kromě Hostivic, Nového Strašecí a Stochova přicházejí i Kamenné Žehrovice o tradiční figuru dotvářející nástupiště, kterou odjakživa obdivovaly zejména malé děti. Každý,kdo si v životě vyzkoušel hru na výpravčího či průvodčího děrujícího jízdenky mi musí dát zapravdu, že to byla jedinečná zábava. Stejně jako jsme před lety přišli o tvrdé kartonové vlakové jízdenky, jež navíc už nikdo neštípe, musí se veřejnost smířit i s tímto pokrokem. Přestože ze strany veřejnosti i členů federace strojvůdců zaznívají i nadále slova nesouhlasu s tímto nepopulárním řešením, skutečnost je prý taková, že i bez výpravčího dojede vlak bezpečně kam potřebuje a moderní technika plnohodnotně nahradí lidský prvek.

I když padla řada argumentů pro zachování dosavadního stavu, mluvčí Českých drah je přesvědčen, že moderní technika spolehlivě a bezpečně nahradí práci člověka. Výpravčí ve stanici budou stále řídit dopravu, jen bude zrušen jeden z jejich úkonů.

"Požadavek strojvedoucích je stejný, jako kdybyste chtěli, aby byl na každé světelné křitovatce ještě policista a potvrzoval vám, že na semaforu opravdu svítí zelená, a že tedy křižovatku můžete projet. Přitom už před stanicí návěstidlo (semafor) strojvedoucího informuje, jestli má na odjezdu z nádraží červenou nebo zelenou," řekl mluvčí Českých drah Ondřej Kubala.

"Takzvaná předzvěst je právě bezpečnostní pojistka. Strojvedoucí přijíždějící do stanice je upozorněn, jaké světlo svítí na dalším návěstidle. Zatímco na silniční křižovatce se spoléháte jen na jeden semafor, na železnici je to jištěno dvěma. Na širé trati v polích a lesích míjí strojvedoucí desítky návěstidel a žádný výpravčí tam není. Světekná signalizace při odjezdu ze stanice plní stejnou funkci,“ sdělil Kladenskému deníku mluvčí Českých drah Ondřej Kubala.

Jeho slova následně potvrdil i mluvčí Železniční a dopravní cesty České republiky Pavel Halla. „Současně platné předpisy a normy to v ničem neporušuje. Sice proti tomu protestovala federace strojvůdců České republiky, ale výsledkem je, že tento obrázek zkrátka z nádraží v budoucnu zmizí. Tím, jak se přechází na automatizaci, vizí budoucnosti je, že v České republice budou nakonec existovat pouze tři dispečerská stanoviště, z nichž bude sledována celá délka trati. Toto koncepční řešení by následně vyloučilo přítomnost osoby, která by do systému zasahovala,“ řekl Pavel Halla.

Přestože argumenty jsou jasné, zkušení nádražáci jsou pro zachování této pozice v plném rozsahu. „Podle mě je to holý nesmysl, abychom se spoléhali pouze na počítače a ostatní elektroniku. Když se něco stane a dojde k výpadku, neumím si to představit. Navíc lidé, kteří stále na dráze kradou kabely, případně i části signalizačního zařízení, mohou způsobit velký problém,“ vyjádřil se k záležitosti někdejší vlakový průvodčí, nyní v invalidním důchodu, Miloš Jansa z Kladenska. Podle jeho názoru by mělo být i nadále jištění dvojí, zejména pokud jde o lidské životy.

Výpravčí, jenž slouží v železniční stanici Kamenné Žehrovice, je ale přesto přesvědčen o tom, že k nehodě by dojít v žádném případě nemělo, a tudíž ani k ohrožení lidských životů.

„Argumenty typu, že strojvůdce například nemůže vidět návěst, která je až za jedním z žehrovických oblouků, a tudíž by nemusel stihnout na červenou zastavit, jsou podle mě neopodstatněné. Návěst není na trati jediná a jestliže má přijít červená, musí jí na předchozí návěsti předcházet nejméně oranžové světlo,“ řekl výpravčí z Kamenných Žehrovic.

Jak potvrdil i jeho nadřízený – vrchní přednosta, je v předpisech jasně stanoveno, že když se vlak rozjíždí, nedosahuje závratné rychlosti. Vlak u návěstidla zastaví a vyčká, až bude mít návěst dovolující jeho další jízdu,“ doplnil vrchní přednosta uzlové železniční stanice Kladno Jaromír Lehner. Podle jeho slov není zrušení funkce výpravčího ani ve světě žádnou novinkou, vzhledem k tomu, že dochází pouze k výpravě vlaků jiným způsobem, než je výpravčí v čepici.