Na zrádnost počasí tento týden málem doplatil například řidič Vladimír z Kladenska.

„Nechybělo málo a se svým autem jsem skončil v polích. Sice jsem věděl, že je lehce pod nulou, protože jsem před jízdou musel škrábat auto, ale přesto vozovka vypadala suše. A na to jsem málem doplatil. Když jsem sjížděl směrem od Žiliny do Kamenných Žehrovic, dostal jsem smyk. Jen díky svým zkušenostem a pořádnou porcí štěstí jsem vše zvládl. Při padesátikilometrové rychlosti ale auto pořádně klouzalo po silnici,“ popisuje řidič, který má přezuto na zimní sadu pneumatik už od konce října. Jsou ovšem tací, kteří ještě vesele křižují silnice na letní sadě. Právě tací jsou velmi nebezpeční pro sebe i pro okolí.

Pokud navíc řidič v zimním období způsobí nehodu s letními pneumatikami, je to problém. Když pojišťovna při řešení pojistné události dojde k závěru, že nesprávné pneumatiky měly vliv na vznik a rozsah škody, může vyplácenou škodu viníkovi nejen pokrátit ale v některých případech dokonce odmítnout.

Dalšími častými účastníky dopravních nehod v tomto období jsou pak takzvaní sváteční jezdci, kteří vyjíždí na silnici zejména v období Vánoc, či začátečníci. Příčinou tragédie ovšem nemusí být vždy jen ledovka či sníh. Někdy řidiče dokáží pořádně potrápit poryvy větru nebo voda na silnici. Odstrašujícím případem se stalo pro řidiče neštěstí, ke kterému došlo 30. listopadu, kdy se venkovní teplota pohybovala kolem bodu mrazu. Poblíž Brandýsku se zde automobil řízený mladíkem narozeným v roce 1998 dostal do smyku a následně narazil do stromu. Jeho o dva roky starší spolujezdec zaplatil životem.

A jak jsou na zimu připraveni silničáři? O údržbu silnic druhé a třetí třídy se stará v regionu Krajská správa a údržba silnic Kladno. Ta má na starost zhruba kolem 670 kilometrů. Zajišťuje údržbu silnic i v Rakovníku, Slaném, Kladně a Černošicích.

Silničáři jsou podle vyjádření vedoucího provozu oblasti Kladno KSÚS Bohumila Taraby na zimu připraveni. „V současné době máme v souladu s operačním plánem vyhlášený druhý stupeň pohotovosti zimní údržby. Operační plán zahrnuje kromě sypačů, traktorových radlic i zásoby posypových materiálů. Sklady inertních materiálu a soli jsou naplněny podle spotřeby v minulých letech,“ uvedl vedoucí provozu oblasti Kladno KSÚS Bohumil Taraba, který vysvětlil, že pro účely zimní údržby jsou silnice rozděleny do tří skupin či pořadí. U každého pořadí platí jiné zákonné časové limity pro odstranění závad ve sjízdnosti.

Pro silnice zařazené v I. pořadí je lhůta pro obnovení sjízdnosti 3 hodiny, ve II. pořadí 6 hodin a ve III. pořadí 12 hodin. Na převážné části vozovek se při spadu sněhu či námraze používá k údržbě povrchů posypová sůl. V lokalitách CHKO Český kras a CHKO Křivoklátsko se pro zmírnění závad ve sjízdnosti používá pouze zdrsňující, tedy inertní materiál. V případě, že je tento materiál nedostačující je možnost po povolení CHKO jednorázově použít k zajištění sjízdnosti i chemický materiál.