Zdeněk Zavřel z Kladna je jedním z posledních majitelů malého krámku se smíšeným zbožím, který se svou živností zatím ještě přežívá i přes neustálou expanzi velkých obchodních řetězců. I jeho obchod už je ale v ohrožení, protože také v Rozdělově, kde byste se malých krámků provozovaných českými obchodníky dopočítali na prstech jedné ruky, koncem roku otevřel svou pobočku jeden z největších řetězců.

Ještě před několika lety přitom obyvatelé Rozdělova chodili nakupovat do podloubí místních věžáků, kde byla kupříkladu cukrárna, nebo do buňky se smíšeným zbožím ve Vašíčkově ulici. Stejně jako mnoho jiných obchodů ve městě, ale i v těchto provozovnách už teď najdete převážně vietnamské prodejce. Aby toho nebylo málo, v prosinci tu otevřel svou prodejnu ještě řetězec Tesco.

Zdeněk Zavřel, který obchod ve Vítězné ulici provozuje již 18 let, Kladenskému deníku svou současnou ekonomickou situaci v obchodě popsal tak, že od prosince jeho tržby klesly až o 50 procent.

„Rozhodně to není příjemné. Otevřeli zrovna v prosinci, kdy si člověk říká, že by mohl vydělat nějakou tu korunu navíc, a pak tohle. Je to pro nás snad ještě horší, než když byl zavřený rozdělovský most. Toho jsme se hodně báli, protože u nás dost často nakupují lidé, již jedou kolem autem. Řekl bych, že stálí zákazníci nám zůstali, ale myslím, že chodí nakupovat i tam, takže o zisky se musíme podělit,“ popsal Zavřel.

Majitel obchodu ale také uvedl, že snažit se konkurovat prodejně tak velkého řetězce, který má úplně jiné podmínky u dodavatelů, zásoby nakupuje s množstevními slevami a poté je tak může prodávat lacino, není ani možné.

„Ovoce a zeleninu už jsme museli úplně vyřadit, protože na jejich ceny se prostě nemůžeme dostat. Rohlíky prodáváme za nákupní cenu a na chlebu máme pouze pětiprocentní marži. Čím ale můžeme velkým řetězcům konkurovat, jsou ceny uzenin. Jejich kvalitou jsme vyhlášeni,“ řekl majitel obchodu.

Zdeněk Zavřel ale jako zkušený obchodník tvrdí, že na ekonomické závěry je zatím příliš brzy a svoji rozvahu si v obchodě udělá asi po půl ročním provozu konkurence. „Alespoň se snažíme tlačit naše prodavačky do toho, aby byly na zákazníky co nejpříjemnější a občas děláme třeba ochutnávky zboží,“ prozradil Zavřel.

Kromě něj už konkurenci začínají pociťovat i v nedalekém obchodě s pečivem. Prodavačka Jaroslava Rudolfová však zatím zůstává optimistkou. „Je to trochu znát, ale zase tu bylo několik stálých zákazníků, kteří říkali, že se v Tescu byli podívat, ale pro pečivo tam chodit nebudou. Problém je spíš v tom, že naši stálí klienti jsou zejména starší lidé a ti bohužel pomalu vymírají,“ popsala Rudolfová.