Strážníci se po léta zaměřovali především na měření rychlosti v Kolči a dalších smluvních obcích, kterých bylo okolo dvaceti. Dokázali si na sebe vydělat. A na jejich platech to tehdy bylo znát. Do jejich řad přicházeli za vyšším výdělkem i strážníci ze Slaného a Kladna.

Mnozí řidiči považovali stálé měření rychlosti za šikanu a práci strážníků kritizovali. Z dalších míst mířily výš stížnosti, že strážníci nejsou dopravní policisté a zaměřením na rychlost nenaplňují původní poslání obecní policie. Okolní starostové byli ovšem spokojeni. Rajon strážníků z Kolče byl rozsáhlý, od Kladenska až po Mladoboleslavsko, od Třebíze přes Panenské Břežany až třeba po Jizerní Vtelno.

Bývalý starosta Radek Moulis, který Koleč vedl v letech 2006 až 2010, nechal při zakládání obecní policie vybavit strážníky veškerou technikou včetně aut s GPS, stacionárními a mobilními radary. „Na vše jsem tehdy dohlížel, věděl jsem, kde se strážníci pohybují, měl jsem přehled. Práce v terénu byla náročná, ale kluci si na sebe vydělali a měli opravdu velmi dobré platy. Smluvních obcí, kde měřili rychlost, rok od roku přibývalo,“ říká bývalý starosta Moulis.

Na strážníky obec tři roky doplácela

V roce 2011 se stala starostkou Kolče Lenka Skolilová, která je v čele obce dosud. Podle jejích slov byli strážníci dlouhodobě už jen složkou prodělečnou a nezbývalo, než jejich činnost ukončit. „Poslední tři roky jsme byli v minusu milion korun a na strážníky jen dopláceli. Nároky na strážníky jsou obecně velmi vysoké a není to jen měření rychlosti. Já na ně přece nebudu tlačit, vyhrožovat a dávat černé puntíky za to, když nevydělají tolik a tolik. Se zastupiteli jsme se proto shodli, že už obecní policii dále provozovat nemůžeme. Pokud bude potřeba, přivoláme státní policii z Kladna,“ vysvětluje Skolilová.

Disciplína strážníků zřejmě nebyla dokonalá. V zimě roku 2016 dokonce došlo k nepříjemnému incidentu. Opilé kolečské strážníky, kteří tehdy o víkendu vybírali pokuty až u Mimoně, musela přijet vyzvednout osobně starostka.

Za šestnáct hodin služby dokázali ještě v té době nachytat kolečští strážníci i sto padesát řidičů, kteří se dopustili přestupku. To se rozhodně vyplatilo působit i sto kilometrů daleko. Při pokutě tisíc korun za kus to byl pořádný balík. Smluvní obce, kterých bylo až dvacet, přitom přispívaly na služby kolečských strážníků pouhou stokorunou. Spokojenost tak tehdy byla na obou stranách.

Nyní už strážníci v Kolči nejsou. Hlavní silnici, která protíná obec, podle místních považují někteří řidiči za závodní dráhu. Dlouhodobě nefunguje ani inteligentní semafor ve směru na Blevice. Lidé mají strach hlavně o děti, které silnici přebíhají cestou na hřiště.

Obecní policii vzdaly i další vesnice

„Pomohly by třeba zpomalovače, protože na dopravní značku s třicítkou mnozí kašlou. Retardéry nám se ale asi nedají, tak nevím. Nezbývá, než spoléhat na vlastní opatrnost. Strážníci, kteří tu měřili rychlost, zase pokutovali i za překročení pár kilometrů v hodině. To byla fakt šikana,“ říká jedna z maminek na obecním hřišti.

Na Kladensku zanikla obecní policie před časem například i ve Stehelčevsi a s odnoží slánských strážníků se rozloučili také ve Smečně a nedávno i ve Zlonicích. Tam se sice následně pokusili suplovat služby strážníků soukromou hlídací agenturou, to se však neosvědčilo. Spoléhat tam nyní musí jen na obecní kamerový systém a státní policii.