Smlouva se společností Rekola by měla platit od konce letošního dubna do listopadu. Díky ní by obyvatelé Kladna měli mít k dispozici až osmdesát růžových sdílených kol.

Od dubna do listopadu přijde služba městskou pokladnu na bezmála milion korun. Oproti původním růžovým bicyklům budou ty současné i s přehazovačkou. Těch bude čtyřicet a stejný počet bez přehazovačky. Garantováno bude prvních deset jízd – 15 minut zdarma a každých dalších 30 minut za 16 korun.

„Pro nás je klíčové, jak říkám od začátku, aby obyvatelé Kladna o sdílená kola nepřišli. A také to, aby se za ně zaplatila rozumná částka a vše se ošetřilo tak, jak má,“ prohlásil primátor Kladna Dan Jiránek s tím, že to se bohužel u dřívějších elektrokol nepovedlo. „Město za zakázku dostalo pokutu, nebyla dostatečně řešená bezpečnost a systém byl drahý. Nezáleží na tom, kdo s ním přišel, ale kombinace nezákonného výběru, drahého provozu a příliš vysokých nákladů na údržbu byla příčinou neudržitelnosti systému,“ doplnil kladenský primátor.

Se společností Rekola se podle vedení města nakonec podařily vyjednat výrazně lepší podmínky, než byly v nabídce v rámci výběrového řízení. „Zrušili jsme ho, protože jediná došlá nabídka nesplnila stanovené podmínky – překročila požadovanou cenu. Ostatní oslovení dodavatelé sdělili, že nejsou schopní na letošní sezónu kola zajistit,“ doplnil náměstek primátora Tomáš Kutil.

Nyní bude vedení města souběžně s dočasným provozem nové služby sdílených kol připravovat zadávací dokumentaci, aby mohla být veřejná zakázka vyhlášena znovu.

Vedení města si podle svého vyjádření uvědomuje, že sdílená kola jsou v České republice relativně novou službou a firmy, které ji nabízejí, se v tom, co poskytují, výrazně liší. „O to obtížnější je výběr dodavatele tak, aby byl transparentní a v souladu s platnou legislativou. Vždy se přitom musí zohlednit cena, tedy hospodárnost, ale také účelnost a efektivnost vynaložených finančních prostředků,“ podotkl kladenský radní pro sport a cestovní ruch Jiří Chvojka.

V návaznosti na rozhodnutí radnice přidělit zakázku společnosti Rekola reaguje bývalý kladenský primátor a dnes člen opozice, Milan Volf (Volba pro Kladno). "Volba pro Kladno se velmi ostře a zásadně ohrazuje proti rozhodnutí vedení města přidělit provoz sdílených kol na Kladně společnosti Rekola. Svým postupem vedení radnice jednoznačně poškozuje město a porušuje nejen zásady při správě cizího majetku. Navíc zcela ignoruje a vědomě nedodržuje pravidla pro přidělování veřejných zakázek. To je zřejmé z faktu, že radnice oslovila pouze vybrané společnosti v 10 dní trvajícím výběrovém řízení, které na konci minulého týdne navíc zrušila, aby o 5 dnů později podepsala smlouvu se společností Rekola. To ovšem znamená mnohonásobně dražší jízdné pro uživatele a více než dvanáctkrát dražší poplatek za parkování mimo povolená místa," tvrdí Milan Volf.

Za 1,2 milionu korun město podle Volfa získá 60 kol bez přehazovačky, od června má být k dispozici 40 kol bez přehazovačky a 40 kol s přehazovačkou. "Jinými slovy, lidé dostanou výrazně horší, ale dražší službu, než měli v loňském roce. Navíc za sezónu utratí uživatelé minimálně trojnásobek proti službě Freebike realizované v minulém roce," dodává.

Volba pro Kladno proto bude postupovat proti vedení města velmi tvrdým způsobem. "Už v příštích dnech učiníme zásadní právní kroky. Není totiž možné, aby vedení města zcela účelově zrušilo funkční systém a bez řádného výběrového řízení dalo doslova z ruky zakázku společnosti Rekola. Její představitelé navíc už týdny před tímto rozhodnutím deklarovali, že jsou s městem dohodnuti," říká Milan Volf.

Podle tvrzení Milana Volfa uživatelé sdílených kol utratí za jejich používání výrazně vyšší částky než loni, a to minimálně třikrát vyšší. "Za měsíční využití služby zaplatí 195 korun a mohou jet desetkrát zdarma, následně zaplatí vždy minimálně 16 korun za každou jízdu. Navíc za odložení kola mimo povolená místa loni platili uživatelé 25 korun, nyní je tato částka 320 korun," dodává.

S tímto tvrzením ale náměstek kladenského primátora Tomáš Kutil nesouhlasí: "Ceník Rekola jasně uvádí: U prvních 10 jízd vám platí Hello bank 15 min, při překročení se pak platí 16 Kč za 30 min. Po vyčerpání 10 jízd, se platí 16 Kč za 30 min. Další varianta je měsíční předplatné za 195 Kč na neomezený počet jízd na 30 min."