Projekt podpořili slánští zastupitelé osmnácti hlasy, proti jich bylo šest a zdrželi se dva. Část opozice s rekonstrukcí nesouhlasí, neboť nejnákladnější projekt v historii města podle nich zadluží další generace Slaňáků.

Dotační titul na rekonstrukci koupaliště se dosud nenašel, a tak budou peníze čerpány z úvěru. Letos má jít o 48 milionů korun, v příštím roce dokonce o 92 milionů korun.

Více než patnáctitisícové Slaný ročně hospodaří zhruba s třísetmilionovým rozpočtem, jen loňský deficit přitom byl přes 90 milionů korun.

Nějaké úspory ale rekonstrukce přece jen přinese, voda už nebude pocházet z veřejné sítě, ale plovárna bude zásobena z nových podzemních vrtů.

Nejpočetnější skupina oponentů, kteří jsou dlouhodobě proti nastolenému modelu rekonstrukce, pochází z Unie pro sport a zdraví. „Zaplatit rekonstrukci plovárny z úvěru při dnešní inflaci a úrokových sazbách je opravdu harakiri. Nejvíce mi vadí, že se od začátku nehledá levnější varianta,“ vysvětluje opoziční zastupitel Michal Kozelka (Unie pro sport a zdraví).

Zájem místních lidí o plovárnu podle něho přitom není příliš silný. „Když jsme záměr ve středu schvalovali a venku byly teploty přes třicet stupňů, v kryté plavecké hale, která má venkovní letní terasu, bylo pouhých 45 platících návštěvníků. Nikdo mě nepřesvědčí o tom, že celá slánská veřejnost chce plovárnu a že je to priorita města,“ dodává Kozelka, který se zároveň obává, že 140 milionů korun není konečná částka.

Slaný čekají roky splácení

Proti dalším investicím na dluh je Dana Zmátlíková (STAN), která rekonstrukci plovárny nepodpořila, zatímco její dva spolustraníci se zdrželi hlasování. „Aktuálně už je město zadlužené, další velké investice financované z úvěru jsou plánovány na následující roky, včetně například dlouho odkládané rekonstrukce okresního domu. Podle mého názoru je plovárna věc, která je teoreticky zbytná. Ve městě je spousta dalších důležitých investic, které jsou neodkladné, třeba školy a školky, které už nemají dostatečnou kapacitu, nebo modernizace městských kotelen,“ vysvětluje a připomíná i balíček úsporných opatření ze strany vlády, který sníží příjmy městům. „Za tři roky začneme splácet peníze, které nyní odčerpáme z investičního úvěrového rámce. Další zastupitelé, kteří přijdou po nás, už nebudou mít vůbec žádné peníze na investice, budou jen splácet. Mé srdce ekonoma krvácí,“ dodává.

Proti plovárně byla i část zastupitelů za SPD a Svobodní.

Starosta města Martin Hrabánek (ODS) a koaliční partneři, kteří projekt rekonstrukce podpořili, jsou o jeho smysluplnosti i přes všechny argumenty odpůrců pevně přesvědčeni. „Ten pocit bezmoci, kdy jsme s řadou kolegů opakovaně marně přesvědčovali ostatní zastupitele o smysluplnosti rekonstrukce plovárny, bych nikomu nepřál. Stejně jako to, když jsme roky museli čelit stížnostem nespokojených občanů. Jsem proto rád, že jsme vytrvali a dnes mohu s radostí říci, jdeme do toho. Zastávám názor, že město naší velikosti si plovárnu zaslouží,“ říká Hrabánek.

Zatím bez toboganu a skluzavek

Úkolem pro manažerku města Magdalenu Stýblovou je do 15. července zajistit smlouvu o dílo s vítězem výběrového řízení. Pokud nikdo proces nenapadne, práce na plovárně začnou ještě letos a hotovo má být v červnu příštího roku. Rekonstrukce plovárny zahrnuje podle Stýblové opravu a modernizaci dvou stávajících bazénů, které budou nově z nerezu, počítá se i s výměnou zastaralé technologie, stavbou provozního objektu zázemí koupaliště se šatnami, hygienickým zařízením, místností pro plavčíka a první pomoc, s technologiemi a příslušnými akumulačními jímkami. Předmětem aktuálního projektu nejsou opravy stávajících šaten a sociálního zařízení. „První etapa projektu nepočítá s toboganem a třídráhovými skluzavkami. Součástí této veřejné zakázky je pouze příprava, to znamená vybudování základů pro tyto atrakce,“ upřesňuje manažerka rozvoje města.

Slánská plovárna existuje od roku 1902. K větším úpravám bazénů došlo v sedmdesátých letech minulého století. Vzhledem k nestabilnímu podloží, neboť plovárna byla vybudována na mokřadu, jsou problémy s údržbou bazénových van už od začátku, voda prosakuje a ztrácí se. Také stávající technologie už jsou nevyhovující.