V roce 2017 jezdili Kladeňáci ještě na růžových rekolech bez přehazovačky, ovšem v kopci se pořádně zapotili. Radnice pod vedením primátora Milana Volfa (Volba pro Kladno) proto letos pořídila osmdesát zelenožlutých kol s pohonem za více než 2,2 milionu korun. Veřejnost zaplesala. Ne však opozice. Ta se od počátku dožaduje toho, kolik taková služba stojí a zda si to Kladno může dovolit.
„My nevíme od počátku o provozu elektrokol prakticky nic. Divíme se například tomu, že systém umožňuje, aby si kolo někdo vzal, odvezl ho někam a operátor netušil, kde se kola pohybují. Podle informací, které máme pouze z tisku, se dozvídáme, že se stalo, že si někdo půjčil tři kola, odvezl je do lesa a ztratily se z nich baterie. Tohle přece není možné, aby operátor nevěděl, kde se kola pohybují. Pak je to špatný systém,“ upozorňuje člen dosavadní opozice Dan Jiránek (ODS), jenž se má stát nově primátorem Kladna.
„Jak to vychází finančně, také nevíme, protože dosud na naše otázky nikdo neodpověděl. Zda stojí provoz elektrokol měsíčně desítky nebo stovky tisíc, netušíme,“ dodává Jiránek. Poukázal i na to, že pokud jede vedle sebe pět kol po chodníku, také to není standardní situace a operátor by měl takovou informaci znát.
Na dotaz, zda by si radnice pod jeho vedením elekotrokola ponechala, odpověděl Dan Jiránek následovně: „Určitě bychom si sami udělali analýzu, jaké produkty jsou na trhu. V Praze například zkoušejí elektrokoloběžky. Pak bychom museli poměr cena – výkon zvážit. Bez analýzy se to dělat nedá a divím se, že dosavadní vedení města si ji neudělalo a nedali nám ji k dispozici. Nedostali jsme k tomu vůbec nic kromě toho, že je to úžasné a skvělé,“ dodává Jiránek.

Aby nebylo problémů málo, sdílená kola se navíc stala terčem útoků. Někdo stroje v hodnotě desítek tisíc od počátku systematicky likviduje. Případy se proto nezřídka zabývala už policie. Nejednou skončila kola pádem ze sítenského mostu v údolí pod ním, příště byl bicykl nalezen v rybníku, jindy se ztratil a našel se až v Kralupech nad Vltavou.
Jak ukazují čísla, lidé sdílená kola využívají mnohem více, než kola ve zkušebním provozu z poloviny loňského roku. Podle kladenské radnice jen za první měsíc zaznamenaly Sportovní areály města Kladna více než čtyři tisíce výpůjček a 1200 registrovaných uživatelů, na konci září jich byly více než tři tisíce. V listopadu se kola z ulic přesunou do vnitřních prostor, kde je přes zimu čeká údržba a příprava na další sezonu.
„Elektrokola mají u Kladeňáků jednoznačný úspěch. Kladno má velmi členitý terén a pokud chceme, aby si kola půjčovali lidé všech věkových kategorií a ve všech městských částech a využívali je funkčně i na delší přesuny po našem městě, jsou elektrokola tou správnou volbou. To potvrzuje i zájem Kladeňáků, kteří si elektrokola půjčují častěji, než původní růžová kola,“ sdělil Milan Volf.

Loňský zkušební provoz sdílených kol prokázal zájem lidí o bikesharing, zároveň však poukázal na slabosti testovacího systému růžových kol. Jejich největší nevýhodou byla absence převodů a také způsob vracení kol. „Nejen poutání kol ke všem možným i nemožným oporám byl problémový, ani spolupráce s provozovatelem růžových kol nebyla ideální. Například hranice našeho města považoval za periferie, kam kola ze zásady nechtěl umisťovat. Hledali jsme proto pro Kladno vhodnější systém. Úsměvné mi pak přišlo srovnání Lukáše Hanese z ODS v jeho předvolebních novinách, kde poukazoval na náš špatný výběr a jako nejvhodnější navrhoval systém Ofo kol. Ten však na evropském trhu již nenajdete,” doplnil primátor.
S jejich zástupci prý také jednali, spolupráci ale zastavilo rozhodnutí majitele opustit trh v celé Evropě. “Je velmi jednoduché něco a někoho neustále kritizovat a podněcovat negaci v našem městě, ale skutečně něco pro město vytvořit už taková legrace není,“ řekl kladenský primátor.
Kladno proto jako první město na světě nabízí systém sdílených kol v kombinaci stanicového a bezstanicového režimu. Nově bylo od přelomu května a června do konce října dostupných 80 kol po celém území města, a to včetně okrajových čtvrtí. Zimní přestávku mohou zájemci využít k registraci i seznámení se s kladenským systémem bikesharingu. "Všechny informace naleznou zájemci na stránkách kola.mestokladno.cz,” dodal Volf.
K půjčení kola není potřeba chytrý telefon, lze si zaregistrovat například kartu na telefon nebo jinou kompatibilní kartu. Pokud by si třeba starší lidé nevěděli s registrací rady, můžou se i přes zimní měsíce obrátit na pracovnice recepce hotelu Sletiště, které jim rády pomohou i vše vysvětlí. “Navíc na stejném místě už v těchto dnech nabízíme zájemcům kompatibilní karty za vratnou zálohu 50 korun,” radí Milan Volf.
O kladenský systém sdílených kol mají zájem i v dalších městech. „Měli jsme zde například delegace z Trnavy, systém si přijeli prohlédnout i zástupci Londýna. Kladně je hodnocen i mnoha spolky a kluby, které se o problematiku čisté mobility zajímají. Věřím, že se nová koalice oprostí od svých předvolebních výkřiků a kola Kladeňákům ponechá. Lepší systém totiž na českém trhu nenaleznou,“ vyslovil své přání primátor Volf.
