Celkem zaměstnavatelé v regionu poptávají téměř dva tisíce zaměstnanců. Nejvíce hledané jsou pozice ve výrobě a řemeslníci. Ty firmy hledají po stovkách. Zaměstnavatelé měli v březnu největší zájem o dělníky v oblasti výstavby budov, pomocníky ve výrobě, montážní dělníky, uklízeče a pomocníky v hotelích a dalších objektech, řidiče nákladních automobilů, tahačů a speciálních vozidel, obsluhu vysokozdvižných vozíků a skladníky, kuchaře (kromě šéfkuchařů) a pomocné kuchaře nebo svářeče, řezače plamenem a páječe. Tradičně velká poptávka je po technických profesích napříč všemi obory.

Nejméně poptávané jsou podle statistik Úřadů práce umělecké a výtvarné obory. Nejvyhledávanější obory upřesnila mluvčí Úřadu práce ČR Kateřina Beránková: „Mezi nejžádanější a nejhledanější profese v tomto regionu patří pracovníci strojírenských oborů (soustružníci, obráběči, kovodělníci a strojní technici, dále pak svářeči, elektrikáři, operátoři call center, řidiči nákladních a speciálních automobilů, strážní, dále pak skladníci a pracovníci logistiky, překladišť a velkých skladových center, rovněž také ostraha těchto objektů.“

Jak uvádí Beránková dále, za zmínku stojí i příspěvek na podporu regionální mobility, který Úřad Práce ČR poskytuje, a v jehož rámci může konkrétnímu uchazeči poskytnout po dobu až 12 měsíců 1 - 3,5 tisíce korun měsíčně. Výše částky se odvíjí od dojezdové vzdálenosti. V neposlední řadě může uchazečům pomoci v návratu do zaměstnání i řada projektů, které díky národním a evropským penězům realizují v jednotlivých regionech krajské pobočky ÚP ČR, včetně Středočeského kraje.

„Zároveň je ale třeba říct, že uchazeči o zaměstnání z evidence Úřadu práce ČR nejsou pro zaměstnavatele jediným zdrojem pracovní síly na trhu práce,“ uvádí tisková mluvčí Úřadu práce, ale také že rozhodnutí o volbě zaměstnavatele je nakonec stejně na budoucím zaměstnanci: „ O tom, kterého zaměstnavatele si zaměstnanec nakonec zvolí, rozhoduje řada aspektů - výše mzdy, benefity, dobře nastavená firemní kultura zaměstnavatele nebo třeba jeho ochota ustoupit z původních požadavků.“

Další vyhledávanou profesní skupinou jsou pracovníci ve zdravotnictví. V kladenském regionu chybí asi nejvíce zdravotních sester ale i lékařů. „Jsme na tom podobně jako většina nemocnic, i v té naší chybí dlouhodobě zdravotnický personál. Není to ale nic, co by ohrozilo provoz nemocnice či zdravotnickou péči,“ Hana Senohrábková,“ ujistila mluvčí Oblastní nemocnice Kladno.

Zaměstnanci chybí například také v kladenské ČSAD, kde je neustálá poptávka po řidičích. Po loňské krizi, kdy se kladenská firma připojila vloni v létě k integrované dopravě i pro Prahu, měl podnik 250 řidičů a chybělo jich zhruba čtyřicet. Nyní už jsme na tom o poznání lépe, řidičů autobusů máme ve stavu 275, ale ideál to stále není. Potřebovali bychom jich tak 290. Navíc jsou mnozí v předdůchodovém věku, takže budou v dohledné době někteří odcházet.

Vzhledem k tomu, že nabízíme zajímavé benefity, včetně náborového příspěvku, věřím, že se jejich řady ještě rozšíří. Pozitivní je i zájem žen, kterých je v našich řadách už více než deset,“ řekl ředitel kladenské ČSAD MHD Ludomír Landa.

Vzhledem k tomu, že minulý týden vydražil zájemce i někdejší kladenskou huť Poldi za 261 milionů korun, bude firma muset v dohledné době zapotřebí přijmout lidi do těchto specifických profesí. Hutní průmyslovka v Kladně už dnes neexistuje, takže bude muset podnik vystačit pro začátek s někdejšími zaměstnanci, kteří si už ale po nedávném propuštění mnohdy sehnali jinou práci. I to bude pro budoucího zaměstnavatele tvrdý oříšek.

Jedním z velkých a vyhledávaných zaměstnavatelů v regionu je i firma Linet se sídlem ve Slaném a v Želevčicích, která se specializuje na výrobu nemocničních lůžek potřebuje kromě manažerských obsazovat i dělnické profese. Dobré uplatnění zde najdou konstruktéři, pracovníci montážní linky, lakovny a další.

Jak potvrzuje Hana Šímová, vedoucí kladenské personální společnosti Maintec, která je mezinárodním poskytovatelem technických zaměstnanců, průmyslovému regionu Kladenska chybějí profese, které absentují téměř po celé ČR.

„Pozice operátorů v montážních závodech jsou obsazovány agenturními zaměstnanci z Bulharska, Rumunska, Polska a po zdolání administrativních procesů i Ukrajiny.  Lokální dělníci - operátoři, pokud nalezli zalíbení a seberealizaci v takové profesi mají na výběr a mohou sledovat množství nabídek a nastoupit tam, kde jim budou poskytnuty lepší podmínky.  Firmy se v benefitech předhánějí.

Některé strojírenské společnosti jsou nuceny postupovat stejným způsobem i na místa kvalifikovaných svářečů, zámečníků, montérů strojírenských celků,  elektromechaniků a  průmyslových lakýrníků, neboť to jsou profese, kterým rostoucí ekonomika dává zelenou a jsou třeba, kam se jen podíváme,“ potvrzuje Hana Šímová. Personalisté z těchto firem jsou podle jejích slov vděčni za každého lokálního kandidáta, který má přiměřenou praxi a splnitelné platové očekávání. „Někteří zaměstnavatelé už pochopili, že zisky nemohou plynout jen do jejich kapes či kapes zahraničních vlastníků, že dokud aktivně nepodpoří a neocení kvalifikovanou manuální práci zručných a technicky zdatných dělníků, nebudou moci přijímat nové a nové zakázky,“ dodává personalistka. A není to, podle Hany Šímové, jen zvyšování mezd, aktivitu je třeba vyvíjet pro podporu technického školství v regionu. I na to bystří zaměstnavatelé slyší a  podporují studentské pracovní stáže se zácvikem na konkrétních pracovních úkolech a pracovištích dokonce s odměnou. Jiní podporují konkrétní školu  funkčním technickým vybavením či materiálem. „Zaměstnavatelé konečně pochopili, že aktivní kooperací se školami a učilišti a společnými projekty mohou přilákat mládež do technických oborů. Automatizace a robotizace pracovišť bude vyžadovat stále více a více techniků středoškoláků a dokonce inženýrů,“ zdůrazňuje Hana Šímová.

„Ve všech pádech rovněž v našem regionu skloňujeme logistiku a profese, které logistiku vykonávají. Jak by ne, když volné pozemky kolem pražského letiště byly zastavěny rozlehlými skladovými areály a koncentrace je zde neúnosná.​ Chybí skladníci a řidiči kamionů  a zde se opět mísí lokální lidé s různými národnostmi, pokud tito disponují oprávněním a dalšími zkouškami k řízení. Žádná universální rada na získání zaměstnanců neexistuje, za každou společností se nese její pověst, každá si "buduje" ať záměrně či nikoliv svoji značku. V současné době je období ke změně zaměstnání případně samotné profese velmi příznivé,“ uzavírá personalistka.