Situace na železničním přejezdu na trati mezi Kladnem a Rakovníkem nedaleko kladenského vlakového nádraží připomíná ruskou ruletu, kterou řidiči nikdy nemohou vyhrát.
Pravidelně zde můžete potkat šoféry stojící v kolonách, kterak čekají na to, než projede vlak. Někteří si dlouhou chvíli krátí kouřením cigarety, jiní vystoupí z auta a protahují se.
Je středa jedenáct hodin dopoledne. Zhruba za dvacet minut tady spadnou závory čtyřikrát a projede pět vlaků. Někteří šoféři se obrátili na Kladenský deník s poznámkou, že intervaly na železničním přejezdu jsou příliš dlouhé.
Názor řidičů
Podle jejich názoru světelné zařízení začne blikat, pak spadnou závory a několik minut se zde zbytečně čeká na to, než přijede vlak. Poté se podle řidičů další dobu zbytečně čeká na to, až se závory opět zvednou.
,,Občas tudy jezdím a vlak zde projíždí téměř vždy. Je pravda, že i mě se zdá interval před tím než projede vlak celkem dlouhý,“ uznal řidič Josef Hora, kterého jsme oslovili při čekání u zmíněného přejezdu.
,,Závory jsou zde spadlé pořád, ale jsem na to zvyklý. Podle mého názoru je to mnohem lepší než třeba před dvaceti lety, kdy se tady pravidelně čekalo třeba půl hodiny. Spíš se mi nelíbí stav samotného přejezdu. Potřeboval by opravit,“ mínil při čekání jiný šofér.
Situaci nelze změnit
Pro řidiče ale máme špatnou zprávu. Se situací na přejezdu nejde nic udělat. Pokud by se tak stalo, několikanásobně by se zvýšila nebezpečnost provozu.
,, Vzhledem k tomu, že je nezbytně nutné spolehlivě zajistit uzavření přejezdu před průjezdem vlaku, je provedena závislost mezi návěstidly a polohou závor. Z toho vyplývá poměrně dlouhá doba obsazení přejezdu vlakem. Návěstidlo pro vlaky ze směru od Kamenných Žehrovic musí být postaveno tak včas, aby vlak již v době průjezdu kolem předzvěsti vjezdového návěstidla míjel předzvěst v poloze volno,“ popsal Tomáš Kala z tiskového oddělení Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), která má železniční přejezdy a podobné záležitosti na starosti.
V opačném směru při odjezdu z Kladna zase musí výpravčí nařídit postavení vlakové cesty pro odjíždějící vlak, které musí následně zkontrolovat. Teprve poté smí vlak vyrazit na trať, a to může zejména u osobních vlaků trvat třeba i tři minuty.
,,Je těžké za stávajícího stavu dobu obsazení přejezdu zkrátit bez ohrožení bezpečnosti provozu. Takto situovaný přejezd bohužel neumožňuje žádnými prostředky zkrátit a snížit rozptyl délky jeho obsazení,“ vysvětlil Tomáš Kala.
Tento problém se tak vyskytuje i na mnoha jiných místech po celé republice.