Podle mluvčí kladenské radnice Lenky Růžkové bylo jen za první měsíc provozu registrováno více než čtyři tisíce výpůjček a 1200 uživatelů. Na konci srpna se počet lidí, kteří se do systému zaregistrovali, vyšplhal přes tři tisíce a počet denních výpůjček překročil i hranici 250.

„V průměru denně evidujeme 180 výpůjček, na počet má pochopitelně vliv počasí. Výjimkou nejsou dny, kdy zaznamenáme i více než 260 výpůjček, a to je vzhledem k počtu kol skvělé číslo. V drtivé většině lidé využívají kola s elektronickým pohonem,“ říká kladenský primátor Milan Volf (Volba pro Kladno).

Zavedení tohoto jedinečného systému s sebou neslo i značné neduhy. Kola se totiž poměrně často stávala terčem vandalů. Policie řešila dokonce i téměř neuvěřitelný případ, kdy vandal sdílené kolo shodil z mostu do Sítenského údolí, následně k němu sešel a nakonec ho ještě zapálil.

„Nikdy by mne nenapadlo, že když nabídneme lidem cestování po městě na kvalitních kolech s elektrickým pohonem, že si na nich bude někdo účelově vybíjet svoji agresi. Přestože se situace velmi zklidnila, bylo pro mne opravdu velkým rozčarováním, že kola někdo úmyslně ničil. Všechny případy jsme předali Policii ČR. Vandalové by si měli uvědomit, že jsou kola chráněná GPS a GSM systémem a po Kladně je navíc dost kamer, které mohou viníka odhalit. A především, že demolování kola není žádný přestupek, ale trestný čin, za který hrozí vězení,“ upozorňuje Volf.

Velký rozdíl, na který si museli uživatelé oproti Rekolům zvykat, je v odložení kola. Zatímco u růžových kol musel cyklista bicykl k něčemu uzamknout, elektrokolo může nechat kdekoli stát. K tomu je určeno přes 40 parkovišt, pokud cyklisté nechají kolo mimo něj, platí parkovné ve výši deseti korun.

„Po zkušenostech s předchozím systémem preferujeme samozamykatelná kola, která uživatelé nemusejí poutat řetězem k pevné opoře. Pokud někdo kolo nevhodně odloží, je snadné ho přesunout na lepší místo. Rád bych ale apeloval na uživatele, aby při vracení kol mimo stanice uvažovali rozumně a parkovali tak, aby nikomu kolo nepřekáželo,“ žádá kladenský primátor.

Právě na problém s přesouváním kol upozornil opoziční zastupitel Miroslav Bernášek (ODS), kterému se jinak systém sdílených elektrokol zamlouvá.„Určitě je ve městě vidět, že je lidé používají. Myslím si, že už ani tolik nedochází k poruchám nebo jejich úmyslnému ničení tak, jako tomu bylo na začátku. Jen mě zaráží, že kola málokdy najdete v místech, která jsou pro jejich odstavení vyhrazena. Bohužel infrastruktura Kladna pořád není uzpůsobena obecně k jízdě na kole,“ řekl Kladenskému deníku opoziční zastupitel Miroslav Bernášek (ODS), který by dle svých slov uvítal, aby ve městě fungovala jak sdílená elektrokola, tak sdílená obyčejná jízdní kola.

Elektrokoly město navázalo na loňský zkušební provoz bikesharingu. Po celém území města včetně okrajových čtvrtí je zájemcům o půjčení k dispozici celkem osmdesát elektrokol. Žlutozelená kola s označením Freebike si může zapůjčit každý po registraci na webových stránkách nebo v mobilní aplikaci.

„Když systém začínal, tak se tvrdilo, že elektrokola budou užívat i senioři, jenže já si nedovedu představit seniora, jak si aplikaci nahraje do telefonu a kolo si půjčuje. Také je to vidět, protože moc uživatelů kol z řad seniorů nepotkávám. Rekola byla daleko jednodušší, navíc bylo levnější i jejich vypůjčení,“ myslí si opoziční zastupitel Vojtěch Volf (ČSSD).

Podle mluvčí Lenky Růžkové ovšem není nutné mít k vypůjčení chytrý telefon. „Stačí si na jedné ze dvou pevných stanic na Sletišti nebo na Havlíčkově náměstí ve Švermově spárovat uživatelský účet s jakoukoliv kompatibilní kartou,“ vysvětluje mluvčí s tím, že pokud by si třeba starší lidé nevěděli s registrací rady, můžou se obrátit na pracovnice recepce hotelu Sletiště.