Dárky jsou jedním z důvodů, proč se všichni tolik těší na Štědrý den. Bohužel s postupem času se pro každého z nás stává stále náročnější vymyslet originální dárek, který se bude obdarovanému nejen líbit, ale také ho využije. Jaké je pak zklamání, když si babička pod vánočním stromečkem rozbalí troje bačkory a otec tričko, jež nepřetáhne přes hlavu.

O nedozírných následcích velkého či malého spodního prádla pro partnerku ani nemluvě. Na konci většiny těchto trapných shod či velikostních omylů bývá výměna nechtěného zboží za jiné.

Ačkoliv vyměnit nezávadný výrobek není prodejcova povinnost, ve většině obchodů v povánoční době uspějete. Tradičně se dveře nezavřou
v obchodech s elektrospotřebiči nebo oblečením. Jak Kladenskému deníku sdělil vedoucí obchodu s elektrospotřebiči v Italské ulici, letošní nápor nechtěných dárků nebyl tak silný jako v předcházejících letech.

„Lidé si dávají větší práci s výběrem dárku či rovnou přivedou budoucího obdarovaného, aby si ho vybral sám. Výměny provádíme do konce ledna. Lidé si ve většině případů vyberou za nevhodné zboží něco jiného ve stejné hodnotě. Podle mého názoru naši zákazníci nejvíce nadělovali výrobníky sodovky,“ informoval vedoucí obchodu Radek Lukavský.

O nevhodných dárcích ví své sedmadvacetiletý Štěpán Prokopec, který se po minulých Vánocích stal majitelem hned několika trilogií Pána prstenů.
„Několikrát jsem před rodinou naznačil, že bych rád měl všechny tři díly této ságy. Nakonec jsem měl všechny tři díly hned třikrát. Naštěstí znám dost lidí, kterým udělaly radost,“ popsal mladý muž svou zkušenost.

Nejméně rizikové je darovat peníze, za něž si každý může vybrat, co se mu líbí. Takovou cestu zvolila i Věra Fořtová. „Já si s nákupem dárků hlavu nelámu. Už několik let dávám vnoučatům nějakou tu korunu, ať si vyberou sama,“ svěřila se žena.

Větší nápor zákazníků, kteří požadují nevhodné dárky, potvrdil i vedoucí obchodu se sportovním zbožím na kladenské ulici T. G. Masaryka Stanislav Vosyka. „Tato doba je pro zvýšenou výměnu zboží obvyklá. Nevhodné dárky mají v drtivé většině případů jinou velikost, než je požadovaná, ať už se jedná o mikiny, trička, boty či brusle. Pokud je zboží opatřeno paragonem nebo platným dokladem o zaplacení, není s jeho výměnou žádný problém. Povánoční nevhodné dárky budeme měnit do konce ledna,“ informoval vedoucí.

Vánoční dárky milují hlavně děti, které velmi často touží po zvířátku. Pokud se rodiče pro takový dárek rozhodnou, měli by si uvědomit, že živého tvora nelze vrátit ani vyměnit.

Jak vysvětlila Radka Brzáková z chovatelských potřeb v Třebízského ulici ve Slaném, výměna například zakrslého králíčka je nehygienická. „Pokud jste zvíře, například zakrslého králíčka, u nás zakoupila a je v pořádku, nejsme ze zákona povinni ho vyměnit či si ho vzít zpátky. To je stejné, jako když si někdo pořídí dítě, pak zjistí, že brečí, a také ho nemůže vrátit, to nejde. Pokud by zakoupené zvíře onemocnělo, samozřejmě nastává jiná situace, ale konkrétně u nás jsou očkovaná. Například u zakrslých králíčků je možnost v případě, že onemocní, je do dvou měsíců vrátit. Zákazník tak dostane zpět své peníze či si může vybrat nové zvíře. Pro tyto případy je nutné uschovat paragon. Zvířátko není z hygienických důvodů možné ani vyměnit za jiné,“ vysvětlila Radka Brzáková.

Velmi užitečné je také vědět, že zboží nemusíme nutně vyměnit či reklamovat v prodejně, kde bylo zakoupeno, ale i v jiném krámu téže obchodní sítě, pokud je blíže našemu bydlišti. Pokud tedy třeba Slaňák nakoupil vánoční dárek v Kladně a chce ho reklamovat, nemusí kvůli tomu znovu vážit cestu do Kladna, když má tentýž prodejce pobočku také ve Slaném.