Rada hlavního města aktualizaci zásad územního rozvoje schválila na návrh radní pro územní rozvoj Petry Kolínské. Pražské Zastupitelstvo se jím bude zabývat na svém čtvrtečním zasedání.

„Je skvělé, že se aktualizace Zásad územního rozvoje stihla připravit a projednat za pouhý jeden rok. Železniční trasa na letiště a modernizace kolejového spojení s Kladnem je nepochybně klíčová investice příštího desetiletí,“ uvedla Kolínská (Zelení). Praha tak podle ní vyřeší nedůstojné napojení letiště s centrem.

Dvě paralelní tratě a léta ztracená diskusemi

V úseku Dejvice–Veleslavín byla elektrifikace a zdvoukolejnění trati předmětem mnohaletých diskusí zejména kvůli plánované demolici několika objektů v její bezprostřední blízkosti. Rozhodnutí radních je dalším úspěchem šesté městské části, která hlasitě vystupuje proti jakémukoli rozšiřování povrchové veřejné dopravy na svém území.

Tunely by měly být proraženy pod Střešovicemi. Podle jejich zastánců cestu na letiště urychlí. „Zkvalitnění propojení Prahy a Kladna a nové napojení na Letiště Václava Havla ještě více podpoří využívání městské a příměstské dopravy a také možnost pohybovat se ve městě rychle, pohodlně a ekologicky,“ připojil se k nim Ondřej Boháč, ředitel Institutu plánování a rozvoje (IPR).

Vše pro Prahu 6

Výstavba železniční trati na letiště byla zahájena v polovině minulého roku rekonstrukcí Negrelliho viaduktu. Celá trať by měla být zprovozněna do roku 2030. Primátorka Adriana Krnáčová (ANO) nicméně dala v květnu expertům z pražského dopravního podniku, aby se vyjádřili k alternativě železnice v podobě prodloužení metra. Jeho trasa se přitom za Veleslavínem stáčí namísto k letišti na jih k nemocnici Motol.

Takzvaná rychlodráha na letiště patří vedle tunelového komplexu Blanka prodloužení metra A k trojici nejdražších dopravních staveb, které na území Prahy v posledních letech vznikly či vzniknou. Všechny tři obří investice přitom zhodnocují území Prahy 6, zatímco na opačném konci metropole zatím není ve výstavbě ani metro D, ani Pražský či Městský okruh.