„Je to stejné jako v jiných dnech, žádnou změnu jsem nezaznamenala,“ řekla Kladenskému deníku Jaroslava Drahorádová, provozovatelka sběrny surovin, která se nachází jen několik desítek metrů od místa sobotní tragédie. Osoby, na než se v sobotu zřítila konstrukce haly, znala. Nechodili prý však pouze k ní, přestože je její sběrna přímo v areálu bývalé huti.


Po svých zákaznících prý Drahorádová požaduje číslo občanského průkazu, jméno a bydliště. „Původ věcí se dá dost těžko vypátrat. Lidé nám třeba řeknou, že si rozebírají auto nebo nějaký objekt, a my nemáme povinnost to kontrolovat,“ uvedla s tím, že v žádném případě nevykupuje poklopy z kanálů a měděné okapy. Kontroly u ní prý strážníci provádějí prakticky denně. „Pokud tu objeví nějakou kradenou věc, tak jim ji pochopitelně vydám,“ dodala.


Že nevykupují kradené zboží, prohlašovali i jiní provozovatelé sběren. Redaktor Kladenského deníku však před časem odhalil, že všichni pravdu nemluví. V přestrojení nabízel padesátikilovou, zjevně kradenou kanálovou mříž patřící městu. Ve dvou z pěti oslovených sběren ji byli pod podmínkou předložení občanského průkazu ochotni vykoupit.


Kladenský primátor Dan Jiránek v souvislosti s velkým rozmachem krádeže železa a barevných kovů požaduje zavedení povinnosti bezhotovostních plateb. Podporuje to komise pro životní prostředí Svazu měst a obcí, nevylučují to ani odpovědná ministerstva. Kdo by se však ujal případné legislativní iniciativy, není zatím jasné. Podle právníka svazu Pavla Drahovzala by bylo ideální, kdyby bylo osloveno ministerstvo životního prostředí, případně ministerstvo financí a svaz se podílel na přípravě vládní novely, která by řešila specificky problém kradeného železa.


Sami provozovatelé sběrných surovin se k Jiránkově návrhu staví různě. „Myslím, že to není špatný nápad, každopádně je těžko realizovatelný. Nedovedu si představit, že mi auto přiveze nějakých pěta〜dvacet kilo plechu, já za to dám pětasedmdesát korun, a pak budu lítat někde po bankách a nikdo mi nezaplatí poplatky z převodů peněz,“ uvedla Drahorádová. Další provozovatel sběrny primátorovu iniciativu rovnou označil za nesmyslnou.
Město se snaží učinit kroky k tomu, aby zlodějům podmínky ke krádežím ve staré průmyslové zóně ztížilo. Vjezdy mají být například osazeny dopravními značkami zákaz vjezdu.