Bývalý disident, polistopadový ministr zahraničí a místopředseda československé vlády Jiří Dienstbier se stal vloni na podzim na třetí pokus senátorem.
,,Jelikož jsem v Senátu nováček, tak zpočátku chvíli trvalo naučit se, abych všechno zvládl,“ vysvětlil s úsměvem Kladenskému deníku Dienstbier, kterého zvolili za předsedu senátního výboru pro zahraniční věci, obranu a bezpečnost. Zahraniční vztahy jsou tedy jeho hlavní doménou.

,,V současné době jednáme především o Lisabonské smlouvě. Je to opravdu důležité téma,“ míní senátor. Podle jeho slov ale velmi často diskutuje i se starosty menších obcí v regionu. V úterý s nimi v Kladně například besedoval o možnostech čerpání dotací z Regionálního operačního programu.

Proč je nyní hlavním tématem jednání Senátu Lisabonská smlouva?
Jsme totiž v paradoxní situaci, kdy ji předseda vlády podepsal a její ratifikaci nebrzdí opozice, ale vládní strana. Důvodem jsou podle mého názoru jejich vnitřní konflikty. My ji především musíme schválit. Kdyby se tak stalo již dřív, celé naše předsednictví by vypadalo jinak. Já osobně si myslím, že ji v Senátu schválíme do měsíce nebo do šesti neděl. Budeme k tomu ale potřebovat alespoň deset senátorů z ODS.

Co se podle vás stane, když smlouvu politici v České republice jako v jediné zemi neschválí?
Když ji jako jediní neschválíme, budou mít ostatní dostatečný vztek na to, aby začali tvořit takzvanou vícerychlostní Evropu. To by pro nás mohlo být neštěstí a mohli bychom se stát skanzenem obklíčeným Evropskou unií. Samozřejmě by to mělo následky i pro celou naši ekonomiku, když osmdesát procent exportu tvoří obchod se zeměmi Evropské unie.

V USA se uskutečnila výměna na postu prezidenta. Změnil se nějakým způsobem americký názor na radar na českém území?
Změnil se a já již před dvěma roky psal o tom, abychom se nezesměšnili. Kromě Bushovy administrativy radar nikdo nechtěl. I američtí odborníci upozorňují na to, že takový systém je velmi nákladný. Navíc na jeho zneškodnění stačí směšné množství prostředků. Nevím, co by se muselo ve světě stát, aby se všichni vrhli do dalšího kola zbrojení.

Poměrně diskutovaným tématem poslední doby byl návrh senátní novely zákona, která rozhodla o tom, že se obce budou v zimě starat o úklid chodníků. Vy jste se zdržel hlasování. Proč?
Hlasování jsem se zdržel, protože na tuto věc nemám zásadní názor. Argumenty obou stran jsou přesvědčivé. Ale chápu, že pro menší obce by to byla strašná zátěž, protože finanční prostředky nemají. Ale je to tím, že je podle mého názoru špatně stanoveno rozpočtové určení daní. Malé obce mají třeba šestkrát méně peněz na jednoho obyvatele než velká města.

Údajně jste se zúčastnil jednání s představiteli Buštěhradu. Tématem prý byla chystaná stavba obalovny, která by měla vyrůst nedaleko tohoto města. Co je na tom pravdy?
Je to pravda. Dopravní zátěž by zde byla katastrofální. Dokud nebudou silnice, nemělo by se zde stavět. Již několik let jsou v územním plánu komunikace nakresleny, ale pořád se nikdo nemá k tomu, aby je udělal. A aby jezdily náklaďáky z Buštěhradu kolem obce nebo skrz ni, to nejde.

Jaké problémy v regionu jsou podle vašeho názoru v současné době nejpodstatnější?
Asi to bude doprava a získávání peněz z evropských grantů pro menší obce. Starostové těch nejmenších totiž velmi často usilují raději o peníze pro rozvoj venkova z ministerstva zemědělství.