„Podle mě je to hodně špatná vlastnost,“ uvedla dívka v bílém tričku v zadní lavici. „Lidi, kteří šikanují ostatní, se dělají hrozně silní a jsou ve skutečnosti hodní a slabí,“ dodala. „Adam ze sebe dělá úplnýho machra. Když mu to pak s kamarádkou řekneme, tak se naštve a začne do nás kopat,“ odpověděla holčička v růžovém za první lavicí.

„Můj brácha chodí do školy v Kladně,“ řekl zrzavý chlapec v poslední lavici. „Jednou na něj vytáhl Rom nůž a chtěl po něm peníze. Oni nejsou moc kamarádský,“ dodal. „Jel jsem autobusem do Kladna a dva kluci stejně starý jako já mě začali nadávat,“ řekl chlapec ve druhé lavici. „Tak jsem do nich pak strčil,“ dodal hrdě. „Já jsem tady našel svoje nový boty v sudu s vodou,“ řekl smutně chlapec za lavicí. „Mě kdyby někdo hodil nový boty do vody, tak bych ho zfackoval,“ dodal druhý. „Mě pořád šikanuje sestra,“ stěžoval si další. „Když si doma zapnu počítač, tak mě hned vyhodí,“ pokračoval. „Prostě využívá toho, že jsem mladší,“ dodal.

Ve třídě, která má celkem sedmnáct dětí, mělo devět již zkušenost s tím, že na ně někdo zaútočil, ať již slovně či fyzicky. Dalších sedm se otevřeně přiznalo, že sami již šikanovaly.

Ředitelka Základní a mateřské školy v Bratronicích Jitka Tenklová nám přiblížila důvody šikany. Uvedla také, že v bratronické škole se dosud nesetkala s agresivním a šikanózním chováním svých svěřenců. „Jedná se v převážné většině pouze o vzájemné strkání či slovní urážky žáků,“ uvedla. „S tím, že by si tady děti braly věci nebo se k sobě chovaly více brutálně, jsme se nesetkali,“ pokračovala Tenklová.

Za klasický příklad menšího zla, které je zcela obvyklým jevem, označila vytlačování určitých jedinců z kolektivu. „Okamžitě se snažíme situaci řešit,“ upřesnila. „Dítě, které není v kolektivu vítáno, se snažíme vyzdvihnout a pochválit,“ řekla. Tento proces označila za dlouhodobý. „Jelikož jsme malá škola a všichni se navzájem známe, snažíme se pracovat s problémovými dětmi v dlouhém časovém období a v celém učitelském kolektivu,“ uvedla.

Ředitelka potvrdila, že se opravdu agresivita dětí zvyšuje již od útlého věku. „Je to hlavně chyba ve výchově rodičů,“ upřesnila. „Nemají na děti čas a ony jsou potom odkázány na počítačové hry nebo televizi,“ dodala. Tento způsob výchovy považuje za zcela zcestný.

Potvrdila, že nejlepší je zaplnit dětem volný čas zájmovými kroužky a volnočasovými aktivitami. Samozřejmě dle volby jich samých. „Naše škola nabízí opravdu mnoho zájmových aktivit,“ uvedla.

„Mrzí mne ale, že dosud vím pouze o šesti dětech z celkového počtu čtyřiapadesáti našich svěřenců, které vozí rodiče na kroužky do Kladna,“ dodala Jitka Tenklová.