„Za pomoci finančních prostředků jednoho z mobilních operátorů se nám celkem na sedmnácti školách v České republice podařilo uskutečnit řadu osmdesátihodinových školení pro pedagogy, kteří jsou dnes schopni odhalit šikanu na samém počátku,“ uvedla manažerka projektu Jana Udatná.


Vzhledem k tomu, že ani vysokoškolsky vzdělaní pedagogové nejsou v rámci studia na rozpoznání šikany dostatečně odborně vybaveni, stává se, že její prvotní projevy podhodnotí a v třídním kolektivu přehlédnou. „Školení, jež poskytujeme, je zaměřeno na to, jak rozlišit šikanu od škádlení a umět poznat její čtyři stadia. Šikana se od škádlení odlišuje tím, že vztah mezi účastníky není rovnocenný. Jeden z nich je dlouhodobě vystaven ponižování, vysmívání a agresi různého typu a je v podřízené pozici, z níž neumí sám vystoupit. Oběť se často za to stydí, a proto na přímo položenou otázku, zda je na ní pácháno bezpráví, neodpoví,“ řekla Jana Udatná.


„Školení nám dalo moc, ale i tak naši učitelé vždy patřili k těm vnímavějším, kteří i náznak šikany dokáží odhalit. Navíc se v našich hodinách věnujeme osobnostně sociální výchově, kde s žáky na dané téma hovoříme,“ uvedla ředitelka školy v Norské ulici Daniela Vlčková.
„Přestože pilotní projekt je časově omezený, budeme hledat další možnosti, jak program udržet, případně pro něj získat další partnery a přivést ho do ostatních škol nejen na Kladensku,“ doplnila manažerka Jana Udatná.