K omezení dopravy došlo loni v září poté, co město Kladno odmítlo přistoupit na takzvané Standardy dopravní obslužnosti (SDO) a připlácet si jako většina měst a obcí na meziměstskou dopravu.

Kladno je od začátku sporu přesvědčeno, že město má platit svou hromadnou dopravu a kraj je povinen hradit meziměstskou. „Nátlakovou metodou si kraj arogantně vynucoval platby za něco, co má platit sám, a pak jednostranně a diskriminačně omezil Kladnu autobusové linky,“ uvedl primátor města Kladna Milan Volf (Volba pro Kladno).

Podle primátora je nyní nejdůležitější, aby kraj neprodleně vrátil dopravní obslužnost zejména mezi Kladnem a Prahou do stavu, v jakém byla před 1. zářím 2022. „Od té doby je obslužnost zajišťovaná krajem zcela nedostatečná a nachází se v tristním stavu," zdůraznil Volf.

Kraj se nadále hájí tím, že na spolufinancování veřejné dopravy ze strany města má ze zákona nárok, navíc se podle krajského radního pro dopravu Petra Boreckého soud dosud takzvanými SDO vůbec nezabýval.

Dva různé pohledy na věc

„Soud rozhodně nedal Kladnu zapravdu, že by nastavení systému Standardů dopravních obslužnosti bylo protizákonné. Jsme přesvědčeni o tom, že žaloba města bude po projednání krajským soudem opět odmítnuta. Znovu bych také rád připomněl, že kraj si ještě před jednáním o systému spolufinancování nechal zpracovat vlastní právní posudek, který jasně prokazuje, že postup kraje je zcela v souladu se zákonem,“ reagoval na vyjádření Kladna středočeský krajský radní pro oblast veřejné dopravy Petr Borecký.

Podle mluvčího Kladna Víta Herala se ale Borecký mýlí a rozsudek Nejvyššího správního soudu si vykládá nesprávně: „Nejvyšší správní soud v rozsudku výslovně uvedl, že povinnost zajišťování dopravní obslužnosti leží na bedrech kraje, nikoli obcí v jeho územním obvodu. Obce tedy nejsou povinny se jakkoli podílet na zajišťování a financování dopravní obslužnosti mimo územní obvod své obce a kraj to po nich není oprávněn vyžadovat. Krajský soud je vázán právním názorem Nejvyššího správního soudu," uzavřel Heral.