Zaplatit třicetikorunový poplatek v lékárně, či nikoli? Obyvatele Kladenska mají na výběr. Již od Nového roku totiž mohou navštívit lékárnu v Oblastní nemocnici v Kladně, kde poplatek hradit nemusí a daruje jim ho Středočeský kraj. Otázkou však zůstává, proč mají mít pacienti z některých regionů tuto výhodu a jiní ne.
Je jejich zdraví snad cennější než jiných? Navíc desítky a možná i stovky uražených kilometrů a hodiny čekání ve frontě mnohdy vyjdou dráže než samotný poplatek. V neposlední řadě toto opatření v soukromých lékárnách na Kladensku způsobilo i značný odliv klientů a některé se tak dostávají až do existenčních problémů.
„Klienti nám ubyli zhruba o polovinu, ale nejsem si jistá tím, jestli to mohu svádět na to, že v krajských lékárnách se poplatky nevybírají. Je začátek roku a mezi lidmi také nejsou peníze, takže to může být způsobeno i tímto. Chodí nám různé návody jak se proti tomu bránit, ale zatím jsme žádné kroky neučinili. Poplatky vybírat musíme,“ uvedla vedoucí lékárny ve Školské ulici v Kladně Andrea Dvořáková.
Grémium majitelů lékáren (GML) proto požaduje rovný přístup všech lékáren a pacientů k dotacím či darům z veřejných financí. „Má zdraví občanů některého kraje či regionu jinou hodnotu než zdraví občanů z jiného? Jedná se o obcházení zákona a dochází tak k nerovnému postavení občanů a lékáren před zákonem,“ uvedl předseda GML Marek Hampel.
„Obrací se na nás mnoho lékáren z oblastí, které jsou primárně postiženy, což je i Kladensko. Lékárníci chtějí vědět, jak se mohou bránit. Nás zajímá to, jaký dopad změna má, tedy především jaký jim nastal odliv zákazníků a podle toho volíme variantu. Tam, kde je to možné, nabízíme, ať si pacienti zažádají o vrácení poplatku,“ řekl výkonný ředitel GML Pavel Vítek.
„Proto jsme ve spolupráci s právníky připravili formuláře, které si pacienti mohou vyplnit přímo v některých lékárnách nebo je stáhnout na naší webové adrese. Chceme, aby měli stejnou možnost požádat o vrácení jako jiní, ale zároveň nechceme obtěžovat ani je, ani lékárny. Snažíme se pacienty posílat zpět kraji. V lékárnách tak žádosti pouze shromažďujeme, připojíme k nim účtenku a poté je odešleme jednotlivým krajům, aby pacientům samy odpověděly,“ sdělil Vítek.
„Peníze nevracíme, protože podle zákona nemůžeme, ale chceme, aby krajské úřady odpověděly přímo pacientovi,“ doplnil ředitel. Zároveň s tím také uvedl, že GML požádalo jednotlivé kraje ještě před změnami o zapojení do jejich systému, ale většina jich prý neodpověděla a když, tak ve smyslu: „Jste soukromí podnikatelé, dělejte, jak umíte“. „My ale chceme zajistit jen rovnost pro všechny pacienty,“ upozornil Vítek.
Soukromé lékárny tak v současné době drží nad vodou především kampaň podporující pacienty v nákupu léků na chřipku bez receptu. „Proti poplatkům se moc bránit nemůžeme, protože všechny verze by byly protizákonné. Odliv klientů samozřejmě cítíme, nemohu říct, jak přesně je velký, ale odhaduji to tak na čtvrtinu. Hodně nepříjemné jsou pro nás zejména dotazy pacientů, proč u nás musejí platit poplatek, když jinde ne,“ uvedla doktorka farmacie z lékárny na Masarykově náměstí ve Slaném Jana Kárníková.
Zároveň však také podotkla, že zmíněné formuláře GML pacientům v lékárně nenabízejí. „Kdyby se po nich někdo sháněl, určitě bychom je sehnali, ale připadá mi potupné stavět pacienta do role někoho, kdo škemrá. Kraje navíc už dříve řekly, že tyto žádosti nejpravděpodobněji proplácet nebudou,“ doplnila Kárníková.