Prevenci a vzdělávání v této oblasti se již deset let věnuje neziskový projekt obecně prospěšné společnosti Dětství bez úrazů.

Už loni vznikl pětidílný dokument Zbytečné úrazy, jehož první díl Česká televize již odvysílala. Další čtyři díly dokumentu, který ukazuje následky riskování a nebezpečných zábav teenagerů, poběží následující čtvrtky.

Jednotlivé díly ukazují modelové situace častých úrazů, které zavinil zbytečný hazard v autě, na kole, bruslích nebo adrenalinová zábava typu šplhání na sloupy vysokého napětí. U jednotlivých úrazů pomohla vyčíslit náklady na léčbu Všeobecná zdravotní pojišťovna. „Právě v tomto je náš cyklus atypický,“ říká Robert Kostner, koordinátor projektu Dětství bez úrazů.

„Je důležité ukázat, kolik léčba těžkých úrazů ve skutečnosti stojí. Rozhodně ale nejde o nějakou lacinou senzaci či sčítání vysokých částek. Chceme tím přispět k diskusi o odpovědnosti jednotlivce ke svému zdraví. Za peníze, které vynaložíme na léčbu zbytečných úrazů, bychom mohli zaplatit včasnější či modernější péči pacientům, jejichž onemocněním se bohužel nedalo zabránit,“ vysvětluje Pavel Horák, ředitel VZP ČR.

Z poznatků projektu Dětství bez úrazů vyplývá, že převážná většina úrazů se nestane náhodou, ale zbytečným riskováním a nepozorností zejména mladých lidí. Následky bývají často tragické. Léčení mladého člověka po autonehodě vyčísluje první díl cyklu na 700 tisíc korun, poranění nechráněné hlavy a krku zdokumentované v jednom z dalších dílů přijde zdravotní pojišťovnu na bezmála milion.

Dokument má oslovit kromě rodičů hlavně mladé lidi, kteří se podobají těm, o nichž příběhy vyprávějí. „Nechtěli jsme natočit statický
a nudný vzdělávací dokument. Chceme zaujmout ty, kterých se to týká. V našich příbězích jsou úrazy rekonstruovány velmi věrně, hrají zde mladí herci a vše se odehrává až v klipovém tempu. Během natáčení jsme museli dva herce zabít, šest jich zranit těžce a jednoho lehce. To vše naštěstí pouze v hledáčku televizní kamery. I přes to bylo natáčení a postprodukce poněkud deprimující,“ říká režisér dokumentu Karel Jonák. (vzp, zkl)