Provozovatel kladenské MHD představil čtrnáct třídveřových, plně bezbariérových, nízkopodlažních autobusů s ekologickým pohonem na zemní plyn, které vyjely do provozu 1. září.

„Nyní, po jejich zařazení, je celá městská doprava v Kladně obsluhována pouze nízkopodlažními autobusy. Vozy mají i nový vnější polep dle jednotného vizuálu, včetně nového loga,“ uvedl primátor Kladna Dan Jiránek a dodal: „Dvanáct autobusů tovární značky Scania Citywide LF má standardní délku 12 metrů s celkovou kapacitou 80 cestujících a 30 sedadly. Jedná se o první zařazení autobusů této tovární značky v provozu MHD. Dva zbývající autobusy jsou v kloubovém provedení od výrobce SOR, se kterými již máme v Kladně zkušenosti. Tato vozidla mají celkovou kapacitu 143 cestujících, z toho 57 sedících.“

V autobusech je vyhrazeno místo pro kočárek nebo invalidní vozík, k usnadnění nástupu slouží výklopná nájezdová plošina u druhých dveří. Nástup a výstup cestujících zajišťuje vnější i vnitřní poptávkový systém otevírání dveří. Interiér vozidel je klimatizován.

„Všechna vozidla jsou vybavena moderním elektronickým vnějším i vnitřním informačním systémem, samozřejmostí je povelový přijímač, usnadňující orientaci nevidomým. V každém je instalována průhledná stěna, oddělující pracoviště řidiče od prostoru pro cestující. Tím je zajištěna jak bezpečnost řidiče, tak minimalizován možný přenos aktuálního epidemiologického rizika nákazy,“ upozornil ředitel společnosti ČSAD MHD Kladno Ludomír Landa.

Autobusy splňují podmínky pro další rozvoj technologií v Kladně v duchu světových trendů tzv. chytrých měst. „Jsou vybaveny zařízením na sledování aktuální polohy vozu, které je schopno předávat data do aplikace Město Kladno a zároveň chytrých označníků, které jsme od loňského roku zaváděli na téměř sedmi desítkách zastávek po městě. Na označnících, které jsme pořídili v rámci projektu Dopravní telematika, financovaného z fondů Evropské unie, se tak ukazuje aktuální čas do příjezdu daného autobusu. Zároveň je ve vozidlech již namontována technologie, která v budoucnosti umožní jejich komunikaci s externím zařízením na křižovatkách. To nám umožní postavit preferenční trasy pro veřejnou dopravu. Technické inovace hodláme v Kladně v rozumné míře využívat pro zkvalitnění života obyvatel i nadále,“ vysvětlil primátor Jiránek.

Nové autobusy byly pořízeny z projektu BUS CNG Kladno, podpořeného evropskými dotacemi. Z projektu bylo pořízeno kromě vozů pro MHD také 14 dalších nových autobusů, které začaly vozit cestující na linkách Pražské integrované dopravy (PID). Celková hodnota projektu na 28 vozů je 180 milionů korun, z toho příspěvek z Regionální operačního integrovaného programu ITI činí 153 milionů a vlastní prostředky dopravce 27 milionů korun.

Autobusy MHD Kladno ujedou na čtrnácti linkách za rok 2,3 milionu kilometrů a přepraví 10,5 milionu cestujících. Pro usnadnění přestupu z regionálních linek Pražské integrované dopravy jsou na linkách městské dopravy uznávány v omezené míře také jízdní doklady Pražské integrované dopravy (PID).