A auta? Tohoto závodu, který patří do FIVA kategorie A, se mohou zúčastnit jen vozy z roku 1905 - 1970. Žádné repliky, ale samý originál. „Závod patří do kalendáře mistrovství světa historických vozidel. Současně s ním probíhá salon starých vozidel a řemesel, výstava obrazů, grafik a burza autoveteránů. Jede se za provozu, ne po dálnicích a každý si stanoví průměrnou rychlost dvacet až čtyřicet kilometrů za hodinu. Na trase jsou měřené úseky a tajné kontroly. Sjelo se celkem sedmdesát devět posádek, z toho sedm zahraničních,“ řekl ředitel závodu Ladislav Pakosta.


Po šestašedesáti kilometrech přišla pro plechové stařečky chvíle na odpočinek. Na parkovišti v Lánech bylo co obdivovat. Oldsmobile, Alfa Romeo, Praga, Buick, Aero, MG, Tatra, Citroën, Rolls Royce, Renault, Škoda a další značky. Mezi zajímavé závodníky patřil Oldřich Uttendorfský, rodilý Čech žijící v Holandsku, lékař a generální konzul České republiky. Na rallye byl podruhé s jaguarem 150 z roku 1956. Další známou osobností mezi autoveterány byl nejznámější malíř rychlých kol Václav Zapadlík. „Už si ani nepamatuji, kdy jsem začínal a co byl můj první výtvor. Věnuji se autům naplno. Kvůli nim jsem se dvakrát rozvedl. Dnes dělám mitfaru v nejluxusnějším autě v celé Evropě - Hispano Suiza,“ řekl malíř Zapadlík.


Mezinárodního pozorovatele na rallye FIVA-A vyslala Paříž. „Chodím a jezdím mezi posádkami jako šedá eminence a kontroluji itineráře, rychlost i bezpečnost. Vytvořit hlášení pro Paříž dnes nebude žádný problém. Je to kvalitně připravené,“ prozradil pozorovatel Jozef Váry ze Slovenska.