Středočeské železniční depo v Rakovníku zařadilo do provozu další dvě částečně nízkopodlažní soupravy Regionova. Novinkou ve středních Čechách je první třívozová souprava. Do konce letošního roku by mělo mít uvedené depo celkem tři třívozové a deset dvouvozových Regionov, které budou jezdit na vlacích ve Středočeském, ale i Ústeckém kraji.

„V současné době nasazujeme Regionovy z Rakovníka na spoje mezi Prahou, Kladnem a Rakovníkem, a také na trať z Kladna do Kralup nad Vltavou,“ upřesnil ředitel Krajského centra osobní dopravy ČD v Praze a Středočeském kraji Alois Kašpar. „Nedávno depo převzalo další dvě soupravy, jednu dvouvozovou a také svou první třívozovou Regionovu,“ doplnil.

Významné rozšíření jejich provozu se však chystá od nového jízdního řádu, který bude mít platnost od letošního prosince. Výhodná poloha rakovnického depa v blízkosti hranic Středočeského a Ústeckého kraje totiž umožní nasazení Regionov v obou z nich.

„Od prosince vyrazí Regionovy jako spěšné vlaky na sever do Ústeckého kraje, a to z Lužné u Rakovníka do Žatce, Chomutova a Jirkova, rovněž však na středočeských spojích z Rakovníka přes Kladno na pražské Masarykovo nádraží,“ informoval přednosta rakovnického depa Petr Prchal.

Kromě těchto páteřních tras se objeví rakovnické Regionovy také v osobních vlacích v okolí Chomutova a Teplic v Čechách, na trati z Rakovníka do Loun, Mostu, Litvínova a Teplic. O víkendech je plánované nasazení modernizovaných souprav Regionova na všechny osobní vlaky na celém rameni z Prahy přes Kladno do Rakovníka a v pracovních dnech jimi budou obsluhovány téměř všechny osobní spoje mezi Kladnem a Masarykovým nádražím.

Regionova je modernizovaný dvou nebo třívozový motorový vlak, který je částečně bezbariérový. Umožňuje přepravu vozíčkářů, má speciálně upravené WC pro invalidní cestující a je označený Brailovým písmem pro nevidomé. Souprava má na obou koncích stanoviště strojvedoucího. To jí umožňuje velmi rychle měnit směr jízdy, aniž by musela přejíždět lokomotiva z jednoho konce vlaku na druhý. To je velmi výhodné pro provoz třeba právě na Masarykově nádraží nebo v Jirkově, tedy koncových stanicích. Cestujícím pak soupravy nabízejí vyšší komfort než dosavadní regionální motorové vozy. Jsou vybaveny novými polstrovanými sedačkami a na její šířku jsou pouze čtyři oproti dosavadním pěti místům k sezení. Součástí interiéru je také univerzální prostor pro přepravu kočárků, invalidních vozíků nebo jízdních kol.

Celková modernizace starších motorových vozů na Regionovy je součástí dlouhodobého plánu obnovy vozového parku Českých drah. Dnes už jezdí na regionálních tratích ve všech krajích. Dvouvozová Regionova stojí přibližně 21 milionů korun, třívozová pak 37 milionů. České dráhy plánují do budoucna nákup celkově více než stovky těchto vlakových souprav.