Z Prahy do Kladna či naopak ve špičce čtyřikrát za hodinu. Tak často budou jezdit vlaky na jedné z nejvyužívanějších tratí v Praze a Středočeském kraji. České dráhy označily tuto změnu za doslova přelomovou. Kromě zkrácení intervalů budou v úseku také jezdit moderní vlaky, které už odpovídají evropským kvalitám.

Nový jízdní řád bude, a tedy více vlaků začne jezdit přesně za měsíc 14. prosince. Příměstská linka S5 mezi Prahou a Kladnem bude jezdit v pravidelném taktu a přibude i množství rychlíků a spěšných vlaků. Ty by měly urazit cestu za 37 minut.

Vlak má ulehčit zácpám na silnicích
Denně dnes jezdí vlakem, autem či autobusem z Kladenska do Prahy za prací zhruba 20 tisíc lidí. „I proto tuto linku posilujeme. Kladno je největší středočeské město a paralelní silniční doprava zde má velké problémy a kapacita není dostačující. Proto věříme, že cestující nově zvolí raději vlak a vyhnou se tak zácpám a pohodlně se dostanou až do centra,“ vysvětlil Jiří Schmidt, ředitel Odboru rozvoje ČD. „Kladenská trať nabízí právě v době výstavby městského okruhu v oblasti Letné a Dejvic rychlé spojení Prahy 6 s centrem hlavního města,“ popsal přínos změny Pavel Procházka, pověřený řízením organizace ROPID. Cesta z Masarykova na Dejvické nádraží či naopak trvá jen deset minut.

O sto procent více souprav
Doposud jezdí z Prahy do Kladna v pracovní den jen osm rychlých vlaků, nově jich pojede 19 a ve směru do Prahy 17. Jedná se o spěšné vlaky, které vyrážejí z Masarykova nádraží a poté už zastavují jen v pražských Dejvicích a Hostivici. „Rychlý vlak pojede z Prahy každou hodinu vždy dvě minuty po celé, tedy například v 7.02, 8.02 a dále. V odpolední špičce pojedou navíc v pracovní dny z Prahy další posilové spěšné vlaky každou hodinu vždy 17 minut po celé,“ sdělil Alois Kašpar, zástupce ČD pro Středočeský kraj. Osobní vlaky pojedou z Masarykova nádraží kromě několika prvních ranních vždy v půl, 10.30, 11.30 a tak dále. Tyto vlaky budou stavět ve všech stanicích a zastávkách.

„Nově budou jako S5 označeny všechny osobní zastávkové vlaky a R5 všechny spěšné vlaky a rychlíky, které naprostou většinu stanic projedou. Cestující tak na první pohled pozná, jak dlouho vlak, který si vybral, pojede,“ upozornil mluvčí ČD Ondřej Kubala.
Soupravy budou bezbariérové

Kromě toho, že budou vlaky jezdit častěji, budou také mnohem modernější. Vyjma několika souprav budou osobní vlaky zajišťovat Regionovy a rychlíky zajistí modernizované motorové soupravy. Obě tyto soupravy jsou přizpůsobené také přepravě vozíčkářů nebo maminek s kočárky, standardem je zde i bezbariérové WC.

Na cestu stačí jízdenka PID
Ve všech vlacích ČD mezi Kladnem a Prahou platí také jízdenky Pražské integrované dopravy, a to i v rychlících. Vlak může cestující používat jako běžnou součást pražské MHD. „Označíte si jízdenku třeba v metru, cestou na nádraží použijete i tramvaj a se stejným lístkem nastoupíte také do vlaku“ doplnil Alois Kašpar.

Za měsíc zrychlí i další spoje, dne 14. prosince, kdy se mění jízdní řády, mohou cestující v Praze a okolí očekávat další velké změny ve vlakové dopravě. „Častěji budou jezdit vlaky například z Benešova přes Stránčice do Vysočan, kde by měl ve špičce jezdit vlak každých 15 minut,“ řekl Jiří Prokel z Ropidu. Častěji by měly jezdit vlaky také mezi Nučicemi a Smíchovem a frekventovanější budou i další spoje.