Je rozhodnuto. Ministerstvo dopravy v pondělí zveřejnilo definitivní termín zhruba dvouměsíční výluky na trase mezi Kladnem a Prahou, která začne již v pátek 24. dubna. S tímto výsledkem nejsou příliš spokojeni politici, již prosazovali odložení termínu výluky na období letních prázdnin.

,,Z principu si myslím, že více lidí jezdí do práce a především do škol nyní. Připadá mi to ale všechno dělané na poslední chvíli a bohužel jsme o výluce nevěděli předem. Doufám, že se to v budoucnosti zlepší,“ vysvětlil kladenský primátor Dan Jiránek.

Středočeský hejtman David Rath již v první polovině března rozeslal dva dopisy. Pražského primátora Pavla Béma například požádal o posunutí výluky na období letních měsíců. Z rozhodnutí ministerstva o tom, že výluka započne již na konci dubna, byl hejtman evidentně rozladěný.

,,Toto Bendlovo rozhodnutí poškodí zcela zbytečně desetitisíce Středočechů, kteří se těžko dostanou do práce a do škol. Je vidět, že je nekompetentním ministrem,“ reagoval David Rath na rozhodnutí ministerstva dopravy, které má k celé výluce několik připomínek.

Připomínky ministerstva
„Je několik zásadních věcí, které musejí být splněny, tak aby se výluka co nejméně dotkla samotných cestujících,“ vysvětlil Martin Kupka, mluvčí ministerstva dopravy. Tou první má být dostatečná informovanost o změnách na trase, kterou by měly zajistit zejména České dráhy (ČD).

„Určitě budeme o všech podrobnostech s dostatečným předstihem informovat,“ sdělil mluvčí ČD Ondřej Kubala. Celkem čtyři a půl tisíce lidí, kteří denně na trase jezdí, se tak nemusejí obávat, že by se o změnách v dopravě nedozvěděli.

„Druhým úkolem pro České dráhy bude nalákat cestující po ukončení výluky zpět do vlaků,“ pokračoval Martin Kupka s tím, že nejlepší by bylo, aby lidé i v době omezení nadále využívali vlakovou dopravu.

Třetí podmínkou je, aby vzdálenost na přesun cestujících z provizorní konečné zastávky Gymnasijní na Vítězném náměstí nebyla delší než vzdálenost z vlakového nádraží v Dejvicích k metru Hradčanská.

Podle Pavla Hally, mluvčího Správy železniční dopravní cesty, bude přesun dlouhý zhruba 350 metrů, a cesta potrvá pár minut.
Po přesunu pak lidé nasednou do metra ve stanici Dejvická, či přestoupí na autobusy a tramvaje a vydají se do centra. „Se zřízením zastávky by neměl být problém a vše včas stihneme,“ doplnil Pavel Halla.

Výluka i kvůli rychlodráze
Výluka je nutná z důvodu pokračující výstavby tunelového komplexu Blanka, která už nyní zasahuje až ke kolejím a pro bezpečnost pracovníků je prý nutné provoz přerušit. Mnoho lidí se ale hodně zlobí, proč z důvodu výstavby silničního okruhu musejí trpět cestující ve vlaku,jichž se to netýká.

Důvody výluky jsou ale i jiné a týkají se přímo kolejové dopravy. „Není to jen v našem zájmu. Dalším důvodem budou práce na mostu ve Svatovítské ulici, kde vede Buštěhradská dráha. Most zde budeme rozšiřovat, ale také musíme jít pod mostem do hloubky pět metrů, kde budeme zpevňovat základy. V podstatě zde budeme připravovat podmínky pro budoucí rychlodráhu Praha – Kladno,“ vysvětlil František Polák, mluvčí společnosti Metrostav, která Blanku staví.

Matěj Říha, Lukáš Marek