Dobrá zpráva především pro studenty ale i ostatní cestující na trase mezi Kladnem a Prahou. Plánovaná výluka na trati se odkládá, a to o nejméně dva měsíce. Začít přitom měla v pátek 24. dubna. „To si z nás snad dělají legraci. Nejdříve všichni spěchají a tvrdí, že je nezbytně nutné začít s výlukou co nejdříve a najednou se vše odkládá, to snad není pravda,“ zlobil se jeden z cestujících.

Důvodem odkladu je stavební povolení na zřízení provizorní zastávky v Gymnasijní ulici, kde měly končit vlaky přijíždějící od Kladna. „Drážní úřad jsme požádali o vydání stavebního povolení. Jenže i po jeho získání jsou zde zákonné lhůty, kdy se může proti povolení někdo odvolat. To nás zdrží, takže zatím nemůžeme provizorní zastávku Gymnasijní postavit,“ vysvětlil Pavel Halla, mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).

Právě zřízení zastávky bylo jednou z podmínek ministerstva dopravy, které původně dubnový termín po přezkoumání situace povolilo. „Dokud nebudou naše podmínky splněny, výluka nemůže být zahájena,“ řekl už dříve mluvčí ministerstva Martin Kupka.

V současné době to tedy vypadá, že se zahájení výluky posune na polovinu až konec června. Jak je vidět, výluka se přece jen odložit může, a to na začátku i primátor hlavního města Pavel Bém (ODS) informoval, že je dubnový termín z důvodu postupující výstavby tunelového komplexu Blanka nevyhnutelný.

Radost ale určitě mají politici, kteří prosazovali, aby se provoz na trati přerušil až o letních prázdninách. ,,Z principu si myslím, že více lidí jezdí do práce a především do škol nyní a nikoliv o prázdninách,“ uvedl například kladenský primátor Dan Jiránek (ODS). Středočeský hejtman David Rath (ČSSD) neúspěšně žádal pražského primátora o posunutí termínu výluky již v březnu.

Kvůli odložení má teď problémy společnost Metrostav, která v okolí trati staví tunel Blanka. „Přepočítáváme harmonogram a hledáme nový postup prací,“ potvrdil mluvčí společnosti František Polák. Některé důvody výluky se týkají přímo kolejové dopravy. „Dalším důvodem jsou práce na mostu ve Svatovítské ulici, kde vede Buštěhradská dráha. V podstatě zde budeme připravovat podmínky pro budoucí rychlodráhu Praha – Kladno,“ vysvětlil František Polák.

Odklad je pozitivní zprávou pro České dráhy. „Usilovali jsme o to, aby k výluce došlo až o letních prázdninách, kdy na trase jezdí mnohem méně lidí a negativní dopad by tedy nebyl tak veliký. V současné době jsme jinak připraveni o výluce včas informovat naše cestující, kteří se o změnách dozvědí například prostřednictvím internetu, médií a dalších dostupných prostředků,“ sdělil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

LUKÁŠ MAREK, MATĚJ ŘÍHA