Stovky cestujících ve vlaku ve směru z Kladna v pondělí poprvé nedojely až na Masarykovo nádraží, ale pouze do stanice Praha – Dejvice. Výluka z důvodu pokračující stavby tunelového komplexu Blanka začala a potrvá až do konce července.

Hned první den se cestující setkali s problémy, hlavně ti, kteří se z vlakového nádraží vydali směrem na metro Hradčanská. Museli se totiž dostat přes staveniště a různé uzavírky, takže si hodně zašli a někteří dokonce zabloudili.

„Lituji toho, že jsem zvolila tuhle cestu, je to strašné. Trvalo mi hodně dlouho, než jsem se vůbec na metro dostala, víckrát už tudy rozhodně nepůjdu,“ řekla jedna z cestujících Hana Kulíková, která od vlaku mířila na metro Hradčanská a cesta ji zabrala asi 20 minut pěšky.

Hradčanské se vyhněte

Stejně jako zmíněná cestující, zvolily tuto cestu i desítky dalších lidí. Hradčanské a jejímu okolí je ale v současné době lepší se vyhnout. Stále je to totiž jedno velké staveniště a v podstatě na každém kroku je nějaké omezení v dopravě či uzavírka a celá lokalita tak pro méně znalé působí často hodně chaoticky.

Nově je navíc uzavřen přechod, kudy byli lidé zvyklí mířit přímo k metru, takže je nutné se složitě vracet až ke Špejcharu a pak jít zpět k metru.

„Přímo s výlukou na kolejích jsme žádné potíže nezaznamenali a vše se podařilo zvládnout. Horší to bylo s navigací od vlaku k metru. My jsme dnes ráno byli přímo na místě, a tak jsme zaznamenali, že lidé opravdu míří na Hradčanskou. Určitě je ale mnohem lepší jít směrem na Vítězné náměstí k metru Dejvická či na tramvaj respektive autobus,“ sdělil mluvčí Českých drah (ČD) Ondřej Kubala.

Na problémy s přesunem tak ČD ještě včera ihned zareagovali a cestujícím přímo ve vlaku i na nádražích hlásili, že mají mířit z nádraží Praha – Dejvice směrem na Vítězné náměstí a zde přestoupit na metro Dejvická, popřípadě jinou městskou hromadnou dopravu.

„Určitě je to tak lepší, lidé se vyhnou staveništi a navíc to mají z kopce. Značení, kudy se má jít k metru jsme zajistili, ale měli jsme s ním nějaké drobnější potíže, tak ho ještě doplňujeme. Ještě zítra a pozítří mohou být nějaké komplikace, pak si ale lidé na výluku zvyknou,“ řekl František Polák, mluvčí společnosti Metrostav, která Blanku staví.

Méně cestujících, zatím ne

České dráhy se zároveň obávaly, aby z důvodu výluky neztratily své cestující. Těch totiž na zmíněné trase jezdí 4,5 tisíce denně, čímž se stává s této linky jedna z nejvyužívanějších v celém Středočeském kraji. „To se nepotvrdilo a cestující jsou ve vlaku stále. Do Dejvic ráno přijížděly vlaky plné lidí,“ všiml si Ondřej Kubala.

Potíže nenastaly ani v MHD v oblasti Vítězného náměstí, nicméně dopravní podnik byl v případě přetížení připraven zareagovat. „Nakonec to nebylo potřeba a nezaznamenali jsme oproti normálu v podstatě žádnou změnu,“ potvrdil mluvčí dopravního podniku Ondřej Pečený.

První etapa výluky skončí 13. června od 14. začnou vlaky jezdit do provizorní stanice Gymnazijní, která už je od Vítězného náměstí pouze zhruba 350 metrů, takže se cesta usnadní. V současné době totiž trvá přesun asi 10 minut.

1. červenec, první úleva

Letná a Hradčanská je z důvodu výstavby městského okruhu zatím stále jedno velké staveniště a lidé počítají každý den, kdy se situace zlepší. Tou první příjemnou změnou by měl být už 1. červenec.

„V tu chvíli začnou jezdit tramvaje na Letné až na smyčku, což uleví zejména dopravnímu podniku, který už v místě nebude muset nasazovat pouze oboustranné tramvaje. Navíc od smyčky už to bude jen kus k metru Hradčanská,“ sdělil František Polák.

Na podzim letošního roku pak mají tramvaje začít jezdit přes Špejchar až do Badeniho ulice.

„V září příštího roku by pak měla tato oblast získat svou definitivní podobu. Měly bychom dokončit stavbu všech komunikací a obnovit provoz. Tramvaje budou jezdit už také přes Prašný most. Celá kostra dopravy se tak vrátí až na malé výjimky do původního stavu,“ uzavřel mluvčí Metrostavu.