Kromě hovorů na linku 112 tu proto operátoři přijímají také tísňová volání na číslo 150. Mluvčí středočeských hasičů Lenka Kostková Kladenskému deníku sdělila, že jen v uplynulém roce dispečeři odbavili celkem 436,5 tisíce volání a 387 tisíc z nich přitom bylo na 112. „V roce 2008 bylo o sto tisíc hovorů méně než vloni a vzniklo z nich více než 51 tisíc případů. Volání z mobilních sítí bylo v roce 2009 šestkrát častější než z pevných linek,“ řekla Kostková.
Z celkového počtu přijatých hovorů v loňském roce ale vzniklo jen 43,9 tisíc událostí, u nichž hasiči zasahovali. „To proto, že na některé dostáváme několik upozornění. Řada z nich například přichází od řidičů, již projíždějí kolem dopravní nehody. Pak také míváme plané poplachy, třeba když někdo vidí záři v lese nebo nad polem, a ono jen zapadá slunce,“ objasnila mluvčí.
Bohužel stejně jako operátoři jiných tísňových linek i ti ze 112 a 150 se čas od času setkávají s volajícími šprýmaři, ať už dospělými nebo dětmi, či dokonce s opilci. Přitom jsou někdy častováni i vulgárními výrazy. „Tito lidé si bohužel neuvědomují, že linku blokují někomu, kdo je v ohrožení života a potřebuje nutně pomoc,“ upozornila Kostková.
I když linka 112 funguje jako tísňová, někteří lidé si ji občas pletou s informační. „Pro operátorky není problém zjistit nejrůznější telefonní čísla, například na soukromé firmy zajišťující shazování sněhových převisů, odchytávání létajícího hmyzu, pohotovost plynařů nebo dokonce poskytnout informace o jízdním řádu, ale rozhodně to není jejich hlavní úkol,“ řekla mluvčí hasičů.
Tísňová linka 112 byla ve všech telefonních sítích na území České republiky zprovozněna 1. ledna 2003 a ostrý provoz 12 krajských telefonní center začal v roce 2004. O rok později se k nim připojila ještě dvě zbývající v Hradci Králové a Ostravě.
Smyslem 112 bylo poskytnout občanům členských států EU možnost obrátit se v nouzové situaci na záchranné složky, hasiče, záchranku, policii prostřednictvím jednotného čísla, a to bez ohledu na to, v které zemi se volající zrovna nachází. Hovory jsou zdarma a je možné je provést z jakéhokoli telefonního přístroje.
Kromě toho má 112 oproti všem ostatním tísňovým linkám ještě tu výhodu, že se na ni lze dovolat i bez SIM karty, kreditu a také z místa, kde je signál alespoň jednoho mobilního operátora.
Dispečeři 112 navíc mohou identifikovat adresu volajícího z pevné sítě, automaticky určit polohu mobilního telefonu při tísňovém volání, využít aktualizované elektronické mapové podklady, zjistit identifikační kód mobilního přístroje nebo určit operátora volajícího.
Zároveň jsou také schopni komunikovat nejen v češtině, ale také angličtině a němčině, či v případě potřeby mají k dispozici softwarovou podporu i v dalších světových jazycích.