A tak hlavně náruživí mašinkáři oslavovali 50 let od zprovoznění dieselové lokomotivy v cihelně Václava Kytky, 75 let od jmenování Jana Malypetra předsedou vlády ČSR, 90 let parní lokomotivy 434.2186 vyrobené ve Slaném a 125 let nejstarší podřipské lokálky Zlonice – Hospozín.
K těmto výročím vypravili železničáři do Zlonic speciální vlaky. Objektivům kamer a aparátů neunikly historický spěšný vlak v čele s parní lokomotivou 434.2186, ani motorový vlak Lokálka Group s motorovým vozem M 131.1386.
„Přijeli jsme za čtyřkolákem. Rozumí se tím, že lokomotiva má čtyři hnací nápravy s označením 434.2186. To je nejkrásnější parní lokomotiva co u nás jezdí a chceme ji mít zvěčněnou i v jiném prostředí. Dnes jsme na ní čekali v Podlešíně u viaduktu. Samozřejmě doma máme mašinky a velký archiv fotografií. Najdeme si na internetu, kde se na kolejích něco děje a vyrážíme,“ řekli shodně bývalý výpravčí Jan Pospíšil z Rakovníka a Marek Šmíd z Poříčí nad Sázavou.
Občanské sdružení Klub železničního muzea Zlonice má šest členů, kteří už v minulosti shromažďovali různé železniční exponáty. K tomuto jubileu dokonce vydali knížku zajímavých snímků a informací.
„Společně o exponáty pečujeme. V začátku tu stály jenom jedna lokomotiva dieselová a dvě parní, dnes sedm parních lokomotiv z cukrovarů, vagóny a úzkorozchodná malodráha, která vozí děti. To je dvouválcová mašinka, která sloužila v lomech. V současné době opravujeme ve výtopně parní lokomotivu od vídeňské firmy Kraus. Ta bude příští rok stát na kolech už plných sto let,“ dodal Tomáš Čech.