Ovšem na rozdíl od svých spolužáků oni mají kromě třídní kantorky ještě jednu učitelku, která dokonce chodí za nimi domů. Kromě Josefa, Věrky a Pavla se programu doučování pod křídly kladenské pobočky Člověka v tísni účastní desítky dětí.

Pro jejich motivaci v učení vznikl projekt Žetonek, díky němuž mohou všichni školáci za snahu získat ceny. Systém soutěže je prostý. Každý žák dostává po čtyři měsíce od třídní učitelky i od dobrovolníka, který ho doučuje, žetonky za plnění svých povinností.

Jakub Šmakal z Člověka v tísni vyjmenoval pro příklad některé z nich: „Jedná se o celkovou snahu při učení, za školní docházku, za přípravu na vyučování či za nošení pomůcek. Žetonky si následně lepí do speciálního sešitu, kde mají i rozepsané případné ceny a jejich bodové rozmezí,“ vysvětlil organizátor.

Účastníci soutěže jsou žáci osmi základních škol po celém Kladně a jejich celkový počet se vyšplhal až na číslo dvaadvacet. Jak podotkl Jakub Šmakal, vzhledem k tomu, že jedná již o třetí ročník, soutěžící se v Žetonku opakují. Ovšem nad dalším pokračováním motivační hry visí otazník. Projekt byl financován z programu, který letos končí. Organizátorům tak nezbývá než shánět prostředky jinde.

Důkazem prospěšnosti nejen hry, ale celého projektu doučování, je i osmnáctiletá dobrovolnice Lucie Havelková a malý Bertík. Tato dvojice spolu zvládla zabránit Bertíkovu propadnutí zpět do druhé třídy. Studentka kladenského gymnázia každý týden dojíždí k chlapci domů, kde dvě hodiny procvičují školní látku a dělají úkoly.

„Nyní pilujeme vyjmenovaná slova. S Bertíkem pracuji už rok a nemohu si na něj stěžovat,“ dodala dobrovolnice, kterou prý práce s dětmi velmi baví.

Kromě hraček a školních pomůcek vyhrály děti také sportovní potřeby, jež si budou moci se svým dobrovolníkem vybrat přímo v obchodě. „Báli jsme se, že koupíme například o dvě čísla větší kopačky,“ uzavřel Jakub Šmakal.